Internetgebruik op zondag

Ds. R. Veldman / Geen reacties

Vraag

Hoe moeten we omgaan met internetgebruik op zondag? Het kan ook ter bezinning zijn! Is dit veel anders dan een goed boek uit de kast pakken? Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet/mag gaan.

Antwoord

Beste vragensteller(ster),

Er is een glijdende schaal naar beneden te zien als het gaat over de bijbelse invulling van de zondag als Dag van de Heere. Die glijdende schaal zien we in het gebruik van fietsen en later auto's op zondag, van het gebruik of liever misbruik van de radio en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook werken op zondag, behalve het werk van noodzakelijkheid (o.a. politie) en barmhartigheid (ziekenverzorging e.d.), wordt helaas steeds gewoner. Zo wordt er langzaam maar zeker een aanslag gepleegd op de zondag als rustdag. Het is een dag waarop we zeer zuinig moeten zijn. Een dag waarop we met het (hele)gezin samen getrouw op kunnen gaan onder de prediking van Gods Woord, waarop de kinderen de zondagschool kunnen bezoeken en de oudere jeugd eventueel de verenigingen. Een dag waarop je weer eens even bij elkaar bent en met elkaar spreekt en naspreekt over het Woord dat samen beluisterd mocht worden. Wat kan dat alles een goede band geven in het gezin! In ons land zou de zondagsheiliging veel meer moeten hebben van de heiliging van de sabbath in Israël. De overheid in ons land verzaakt hierin haar taak, zoals we die kunnen lezen in artikel 36 van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis. De secularisatie eist ook hier steeds meer zijn tol!

Maar goed, internet gebruik op zondag alleen tot louter vermaak, is evenals radio/telefoon gebruik op zondag uit den boze. Wel weet ik overigens van christenen die naar Canada zijn geëmigreerd en daar op zeer afgelegen plaatsen wonen, dat zij zondags via internet mee kunnen luisteren naar een Nederlandse kerkdienst. Wat moet dat fijn zijn om je zo verbonden te mogen weten met de prediking van het Woord naar Schrift en belijdenis. Dat is denk ik het enige verantwoorde gebruik van internet op zondag, evenals dat ook geldt van de kerkradio of internetgebruik op zondag in ons eigen land. Ik kan mij voorstellen dat je daar onder gezegend kunt worden. De eigen kerkdiensten mogen daar natuurlijk beslist niet onder lijden. Dat zou op den duur het voortbestaan van de eigen gemeente kunnen bedreigen. Dat is ook het gevaar van de scanners.

Ik denk dat je nu zelf de conclusie wel kunt trekken hoe je er mee om dient te gaan. Nogmaals laten we heel zuinig zijn op de zondag als Dag van de Heere!

Ds. R. Veldman, IJsselmuiden

Lees meer artikelen over:

internetzondag