Bijbelkennis vergroten

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Anderhalf jaar geleden heb ik verkering gekregen met een jongen uit de Gereformeerde Gemeente. Nu kerk ik daar ook om de week. Wat mij opvalt is dat de Rooms Katholieke kerk zo vaak wordt genoemd. Ik kan best begrijpen dat in de preek gewezen wordt op het feit dat de Roomse leer een dwaalleer is. Maar waarom wordt soms de helft van de preek aan de Rooms Katholieke leer gewijd (zoals in zondag 30)? Waarom wordt er vooral gewezen op de Roomse dwaalleer?

Een tweede vraag is, hoe kan ik mijn bijbelkennis vergroten? Ik merk dat ik behalve de bekende gelijkenissen en de bekende verhalen weinig bijbelkennis heb. Hierdoor vind ik het moeilijk om een preek goed te snappen. Na een preek legt mijn vriend de achtergrond over het gelezen schriftgedeelte wel uit, maar toch zou het fijn wezen als ik het tijdens de preek al beter kan begrijpen. Ik ben van plan om volgend jaar mee te gaan met mijn vriend naar catechisatie, bij ons (PKN) is er namelijk geen catechisatie. Heeft u nog tips? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Antwoord

Beste vragensteller, een aantal documenten dat in de Gereformeerde Gemeenten behandeld wordt is ontstaan toen onze gemeenten nog veel te kampen hadden met Rooms Katholieke invloeden en negatieve/zondige gewoonten. Alhoewel een aantal van hen minder actueel is, is het toch goed om deze zaken te behandelen, omdat ze vaak in een ander jasje, op een andere manier terugkomen. Zo blijft elk mens van zichzelf (van nature) denken dat hij/zij God kan behagen door goede werken enz. Dit kan alleen maar als we de Heere Jezus kennen en volgen. Daar moet het op aan!

Probeer je bijbelkennis te vergroten door eens door de hele Bijbel heen te lezen, beginnend bij het begin en maak het een gewoonte om daar elke dag met iemand over te spreken, of als dat niet lukt, door er iets over op papier te zetten. Ter reflectie. Als je daar elke dag 15 tot 30 minuten voor vrijmaakt, moet je in een jaar veel kunnen lezen en leren. Als de Statenvertaling te moeilijk is, kun je er een andere vertaling bij lezen.

Veel succes en zegen!
Ir. R. H. Warnaar