Martin Brand

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Op internet kwam ik de website tegen van Martin Brand (www.martinbrand.nu). Nu ben ik heel erg onder de indruk geraakt van zijn manier van geloven (en daarmee ook heel veel bezig zijn) en het daarnaar ook proberen te leven. Ik weet dat ik er een voorbeeld aan zou kunnen nemen wat Bijbel lezen, bidden enz. betreft. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er iets in zijn manier van geloven niet klopt! Hoe ziet u dit en aan de hand van welke Bijbelteksten kan aangetoond worden dat Martin het wel of niet bij het 'rechte’ eind heeft?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Als ik je vraag goed begrijp, stel je de vraag hoe we Martin Brand aan de hand van de Bijbel moeten beoordelen. Dat vind ik persoonlijk een nogal gevaarlijke benadering, want beoordelen gaat al gauw over in oordelen. De Heere Jezus zegt in Matth 7:1 en 2 dat wij weder geoordeeld zullen worden aan de hand, waarvan we anderen oordelen. Bovendien is de vraag er ook een beetje op gericht om Martin Brand in een hokje goed/fout te stoppen. Dat is een benadering die ik wil vermijden.

Toch begrijp ik de vraag ook wel een beetje: ik heb de site ook bekeken en eens wat doorgebladerd. Ik herken dat dubbele gevoel waarover je in de vraag spreekt. Ik wil wat dingen aanstippen om vanuit mijn beleving een perspectief op (manier van aankijken tegen) de site van Martin Brand te bieden. Dit beschouw ik absoluut niet als het einde van alle tegenspraak. Ik ga dus niets aantonen, alleen een richting wijzen, zoals ik die meen te zien.

Allereerst ben ik met je ontzettend enthousiast over de boodschap die Martin Brand brengt. Van de hele site straalt het verlangen uit dat iedereen de Heere Jezus lief krijgt: dit is ontzettend fundamenteel. In het leven van de christen wijst hij mijns inziens de weg die de Bijbel ook wijst. Je kunt zeggen dat hij daarin misschien onbewust vermogens in de mens legt die wij Bijbels gezien niet hebben, maar dit vind ik een subjectief punt. Je hoort de hele site door Martin en zijn medegenoten zeggen: “Christus moet in het middelpunt staan!”: om een uitspraak te citeren:  “Ramon zegt vaak: Het is mijn doel dat mensen zeggen na een optreden: IK HEB GOD GEZIEN!! Wie was die band ook al weer?'” Tegelijk zegt hij dingen en drukt hij dingen uit op een manier, die misschien anders kan en dan dat wij gewend zijn. Maar ook dit is een kwestie van wat je gewend bent en manier van uitdrukken.

Het enige waarbij ik mijn vraagtekens zet, is de manier hoe de persoon Martin Brand overkomt. Hij bedoelt Christus in het middelpunt te zetten, maar door zijn manier van zich presenteren, ben ik bang dat hij en zijn band ook teveel in de aandacht komen te staan. Hij bedoelt dit waarschijnlijk helemaal niet, maar ik zou zelf denken dat hij de aandacht toch meer van zichzelf af kan richten en op Christus: het is en blijft de site www.martinbrand.nu: in aandacht op zichzelf en zijn band zou hij zich kunnen matigen. Hierdoor komt Christus meer in het middelpunt te staan.

Samenvattend, als je jezelf aangesproken voelt door Martin Brand en zijn levensstijl en zoals hem wilt worden, dan ben je verkeerd bezig: het gaat niet om Martin Brand, maar om CHRISTUS. Als je jezelf aangesproken voelt door het leven, zoals Martin Brand dat verkondigt én dit je eerst bij de Bijbel brengt om dat te toetsen (en dat is Bijbels) en vervolgens in gebed tot God om het beeld van Christus gelijkvormig te worden, dan is Martin Brand tot rijke zegen. De vraag is dus: waar brengt de site van Martin Brand je: bij Martin Brand en zijn band, zijn leven, zijn boodschap of bij Christus met de bede:

O Vader dat Uw liefde ons blijk’,
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk
O Geest, zend Uwe troost ons neer
Drie-enig God, U zij al de eer!

Om dit te leren heeft God Martin Brand niet nodig, maar ik ben ervan overtuigd dat Brand ons dit wel kan leren: nogmaals, dan gaat het niet om Martin, maar om CHRISTUS! Elke bezoeker moet dan zelf oordelen voor zichzelf!

M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

evangelischgospel