Gemeenschap voor een vrouw

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 6 reacties

Vraag

Is gemeenschap in het huwelijk voor een vrouw even fijn als voor een man?

Antwoord

Iedereen, zowel mannen als vrouwen kunnen genieten van gemeenschap binnen het huwelijk. Of mannen en vrouwen evenveel kunnen genieten, vind ik een beetje appels met peren vergelijken. Een man kan vaak een wat andere beleving bij gemeenschap hebben dan een vrouw.

Een man raakt vaak sneller opgewonden, een vrouw heeft meer tijd nodig. Dus genieten hangt ook af van de tijd die je er samen voor neemt. Verder zijn er veel factoren die invloed hebben op de mate waarop je van gemeenschap kunt genieten. Bijvoorbeeld of je je als man of als vrouw geaccepteerd en gerespecteerd voelt door de ander als persoon en in je beleving van seksualiteit. Ook verdriet, piekeren of ziekte kunnen het plezier in seksualiteit sterk verminderen.

Verder is van belang welke boodschappen je in je jeugd hebt meegekregen over seksualiteit. Als je bv mee hebt gekregen dat op seksualiteit een taboe rust, is genieten al lastiger. En het wordt helemaal moeilijk om te genieten van seksualiteit als je er negatieve herinneringen aan hebt, bijvoorbeeld door misbruikervaringen.

Kortom, de vraag is niet zomaar te beantwoorden. Rekening houden met en respect hebben voor elkaar is wel een heel belangrijke voorwaarde om te genieten van seksualiteit.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
6 reacties
Alphonsus
Biologisch beschouwd KAN de beleving voor een vrouw intenser zijn dan voor een man. Daar waar de vrouw (bij de voorwaarden zoals benoemd in het antwoord van Joke Rommel) meerdere orgasmes kan bereiken, is deze bij de man bijna altijd beperkt tot een.
1a2b3c
Hoe kan je nou vergelijken als je het niet allebei zelf kan uitproberen.
En uiteraard is dat onmogelijk, dus eigenlijk vind ik het een onmogelijke vraag.
Kwantiteit is iets anders dan kwaliteit.
Wiepie
Ik heb zelf het sterke vermoeden dat geslachtsgemeenschap emotioneel voor de vrouw veel dieper ligt dan voor de man. Ik denk dat dit los staat van het feit of de vrouw wel of geen orgasme kan krijgen. Het gaat meer om de daad an sich.
Catherine
Ik denk dat het een man was die deze vraag stelde !
ariane
Heerlijk he dat we niet alles weten!
marliesk
Inderdaad is het belangrijk samen de tijd ervoor te nemen.
Maar dan is ook nog van belang hoe je echtgenoot hier mee omgaat. Niet iedere man is gezegend met een goed empatisch vermogen om te begrijpen hoe zijn vrouw het graag wil of zou willen. Sommige mannen schijnen nooit iets te willen aannemen of zijn zo volhardend in bepaalde ideeen dat het nooit een feest in bed zal worden.
Het schijnt dat sommige mannen het ook niet willen snappen dat een vrouw (niet allemaal) bijv op gang moet komen.
Dat er zoveel problemen zijn op seksueel gebied kan voorkomen worden door er eerst maar eens goed met elkaar over te praten. Wat verwacht je eigenlijk van elkaar? Weet je wat je partner fijn of niet prettig vind? Openheid en niet te veel schroom kan veel oplossen.
Wat ik wel hoor om mijn heen is dat vrouwen pas als ze een jaar of 35 en ouder zijn, meer durven te genieten. Zich beter kunnen laten gaan.