(...) Is het dan geoorloofd dat je naar een ander kerkverband overstapt, terwijl...

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is van een andere kerk (GGiN) en ik ben Ger. Gem. We weten niet waar we belijdenis moeten gaan doen, omdat ik het niet met de Ger. Gem. in Ned. eens ben en hij niet met de Ger. Gem.. Toch houden we veel van elkaar en zouden niets liever doen dan bij elkaar blijven. Is het dan geoorloofd dat je naar een ander kerkverband overstapt, terwijl je het er eigenlijk niet mee eens bent? Of moet je dan om deze reden uit elkaar gaan?

Antwoord

Beste vriendin,

Wat is wijsheid in deze. Hangt het niet heel veel samen met de plaatselijke situatie? Dat kan een belangrijk gegeven zijn, maar die achtergronden ken ik allemaal niet. Mijn voorstel is daarom dit: begin eens samen de punten op te schrijven waarin je het niét en waarin je het wèl met elkaar eens bent. Gaat het over uiterlijkheden? Gaat het echt over de leer? Als dat allemaal duidelijk is kunnen we verder praten.

Voorlopig zou ik nog maar niet overstappen naar een ander kerkverband. Je kent toch het spreekwoord van de regen en de drup? Bovenal: spreek er samen (!!!) over met de Heere en met jullie ouders.

Ds. J. Driessen