Ik ben best dun

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag aankomen. Ik ben een meisje van 15 jaar en best dun. Ik zou graag wat zwaarder willen wegen. Het probleem is, van veel vet (of zo) eten kom ik niet aan. Ik kan ook bijna niet normaal eten. Van brood e.d. moet ik al kokhalzen als ik er naar kijk. Snoep en vette snacks gaan er eigenlijk altijd wel in. Warm eten heb ik niet zo heel veel moeite mee.  Heeft u tips? Of denkt u dat het verstandig is om naar een huisarts te gaan?

Antwoord

Beste...

Het lijkt erop dat je een eetpatroon hebt dat (wat) uit balans is. Dat je mager bent, kan met verschillende factoren te maken hebben, o.a. met de wisselwerking tussen stofwisselingsprocessen en eetpatronen. Maar ook met je welbevinden en stressgevoeligheid. Sommige mensen vallen af als zij moeilijke dingen meemaken en/of last van stress hebben; anderen worden juist dikker omdat zij hun moeite gaan ‘weg-eten’ en dan vooral met ongezonde dingen.

Wat bij jou de oorzaak is van het feit dat je jezelf nogal dun vindt, weet ik natuurlijk niet, maar ik maak wel uit je vraag op dat je op een wat ongezonde manier met voedsel omgaat. Je zegt zelfs dat je bijna niet normaal kunt eten. Hoe komt dat? Waar komt je afkeer vandaan? Kijk, er kan best smaakvoorkeur zijn voor het een of ander. Zo is de één dol op spruitjes, moet een ander er niet aan dénken en is weer een ander dol op slakken.

Maar voor iedereen is te kiezen uit de variatie aan voedsel waarmee God in Zijn wijsheid de mensheid voorziet. Groenten en granen, vlees en vis, vruchten en fruit zijn allemaal aan ons gegeven om ons lichaam in stand te houden. Eten mag nooit doel in zich zelf zijn, maar we hebben het nodig als de brandstof voor ons lichaam, zodat we energie hebben om de taak te doen die we in het leven hebben. Vandaar ook dat ik het als een verantwoordelijkheid zie om dat lichaam goed te onderhouden en van de juiste voedingsstoffen te voorzien. Dat moet jij ook doen, denk ik. Gezond voedsel is dienstbaar aan een gezond lichaam. En natuurlijk mag je dan best eens een keer een snoepje eten maar als je natuurlijke trek gestild wordt door ongezonde dingen (zoals snoep en snacks) dan ben je niet zo verstandig bezig.

Voor mij is nogmaals de vraag waardoor jij bijvoorbeeld een afkeer van brood hebt. Dat zit denk ik toch tussen je oren, als ik dat mag zeggen. En misschien ben je ook wel verwend door de vele lekkere (en ongezonde?) dingen waarover je blijkbaar kunt beschikken. Biedt iemand die echt honger heeft brood aan... ‘k Heb nog nooit gehoord dat iemand dan zei dat hij/zij dat niet lustte... Kortom: je mag best smaakvoorkeuren hebben maar je moet er wel over nadenken wat voor jouw lichaam een gezond eetpatroon is en welke voedingsstoffen je tot je moet en mag! nemen. Als je dat niet in je eentje kunt, of samen met iemand anders, is het wellicht een idee om een diëtist(e) te raadplegen. Die kan je vast de juiste adviezen geven.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat jij met je eigen gezonde verstand een heel eind moet kunnen komen! Maak er een sport van om gezond te eten en te leven - dan krijg je ook het lichaam dat daarbij past.

Veel plezier! ‘k Hoop dat je leert te genieten van gezonde maaltijden en eetgewoonten. Ik ga nu een mandarijntje eten... ? Heerlijk!

Drs. Els van Dijk

Tags in dit artikel:

dieetvoeding