Voorbehoedsmiddelen

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge meid van 18 jaar, ben zwanger geraakt voor mijn huwelijk en we hebben schuldbelijdenis gedaan. We hebben een zoontje van acht maanden. Ook hebben we een vriendin die ook jong moeder is geworden en niet weet of ze aan de pil of iets mag gaan. Zelf zou ik graag een tweede kindje willen hebben, maar heb wel aan de pil gezeten. Omdat ik hier niet tegen kon ben ik er mee gestopt. Maar nu denkt mijn vriendin dat het niet goed is om aan de pil of ander voorbehoedsmiddel te gaan. Ik heb gezegd dat het belangrijk is dat je een tweede kind aankunt. Maar ze denkt dat ze het maar moet overlaten aan God. Op zich is dat ook wel zo natuurlijk. Nu is de vraag of het Bijbels gezien echt verkeerd is als ze aan de pil of ander voorbehoedsmiddel zou gaan? Ze zit nog op school, woont nog bij haar ouders en ze werkt. Hij zit ook nog op school.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In een paar regels worden er door jou heel wat dingen gezegd. Ik was er stil van toen ik ze gelezen had. Toch vind ik het heel fijn dat je deze vraag gesteld hebt. Jij loopt ermee en je vriendin ook. En blijkbaar zijn er niet zoveel mensen om je heen waar je met deze vraag terecht kunt. Dan is Refoweb een goed middel om een antwoord te zoeken op deze dringende vraag.  Als ik het goed gezien heb, is je concrete vraag deze: mag mijn vriendin in haar bijzondere omstandigheden de pil gaan gebruiken of een ander voorbehoedsmiddel? Laat ik daar het volgende van mogen zeggen.

1. Of je vriendin de pil of een ander voorbehoedsmiddel mag gaan gebruiken, is een zaak van haar en haar man. Samen zullen ze daar voor Gods aangezicht een besluit in moeten nemen. De belangrijkste vraag in deze is altijd: mogen wij in de situatie waarin we ons bevinden een zwangerschap voorkomen? Daar kan ik vanaf mijn plaats achter de computer geen antwoord op geven. Dat kunnen alleen je vriendin en haar man zelf. Ik kan me voorstellen dat hun omstandigheden op dit moment zo zijn, dat je moet zeggen: in deze omstandigheden is een nieuwe zwangerschap niet mogelijk. Daar zul je eerlijk met elkaar over moeten spreken en het ook eerlijk aan de HEERE voor moeten leggen. In die weg zul je ontdekken of het Zijn goedkeuring kan wegdragen om een nieuwe zwangerschap (voorlopig) te voorkomen.

2. Als je de zekerheid hebt gekregen dat een nieuwe zwangerschap voorkomen mag worden, kun je vervolgens gaan nadenken over de vraag hoe dat dan gestalte kan gaan krijgen. Er zijn verschillende mogelijkheden om een zwangerschap te voorkomen. Een mooie methode is de periodieke onthouding, maar daar kleven bepaalde bezwaren aan. De anticonceptiepil is een medicament dat een zwangerschap nagenoeg uitsluit, maar je moet er inderdaad tegen kunnen en trouw zijn in het innemen. Bij alle voorbehoedsmiddelen geldt: de middelen die een abortieve werking hebben, mogen we niet gebruiken (bijv. de morning-after pil en het spiraaltje). En als we een voorbehoedsmiddel gebruiken, moeten we ons ook telkens afvragen: hoe lang gaan we ermee door? Wanneer is het moment gekomen dat de situatie zo veranderd is, dat verder gebruik ongeoorloofd is?

3. Het zijn best moeilijke vragen die hier spelen. Ik zou zeggen: laten je vriendin en haar man proberen in gesprek te komen met iemand die je kunt vertrouwen en die vanuit een stuk levenswijsheid leiding weet te geven. Als dat niet lukt, mag je vriendin wel rechtstreeks contact met mij opnemen. Misschien kan ik haar en haar man wat verder helpen. Mijn adres en telefoonnummer staan op de site van onze gemeente.

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb kunnen scheppen. Ik hoop dat je je vrienden ermee helpen kunt. En misschien heb jij zelf en je man er ook wat aan. Laat het het verlangen van jullie allen mogen zijn om in de wegen van de HEERE te gaan. Zo alleen zal het goed gaan in jullie leven!

Met hartelijke groeten,
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel