Er is al een paar keer in mijn leven tegen mij gezegd dat ik een assertiviteitsc...

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Er is al een paar keer in mijn leven tegen mij gezegd dat ik een assertiviteitscursus moet gaan doen. Zou u mij kunnen vertellen wat dat precies inhoudt? Natuurlijk weet ik van mezelf dat ik moeilijk contacten leg e.d. Ik probeer dat al twee jaar lang te veranderen, maar het mislukt elke keer weer. Ben ik er dan te ingespannen mee bezig? Heeft u tips voor mij?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt verschillende vragen en ik zal ze één voor één beantwoorden. Een assertiviteitscursus is een cursus waarin het erom gaat dat mensen meer zelfverzekerd worden. Dit hoeft niet per definitie te betekenen dat mensen geleerd wordt om zich helemaal te profileren, om vanaf nu het middelpunt te zijn. Paulus leert ons in Galaten 5:22 dat ook “matigheid” een vrucht van de Heilige Geest is. Deze vrucht van de Heilige Geest is echter niet in tegenspraak met een cursus, waarin geleerd wordt om meer jezelf te zijn en vanuit het jezelf zijn ook er te zijn: de mens is geschapen naar Gods beeld. Dit beeld is na de zondeval in gebrokenheid overgebleven, maar het ís er wel! Als beelddrager van God mogen we dat beeld aan de wereld om ons heen tonen. Heel concreet weet ik niet wat er allemaal aan bod komt bij een assertiviteitscursus, maar in elk geval gaat het erom dat je in sociaal contact meer zelfverzekerd overkomt.

In je tweede vraag stel je de vraag hoe je beter contacten kunt gaan leggen. Allereerst ben ik geen expert op dat gebied. Dus je eens oriënteren op een assertiviteitscursus is misschien wel een goed idee. Maar ik kan wel enkele dingen bedenken die je als tip zou kunnen gebruiken. Ik meen uit je vraag af te leiden dat je graag meer contacten zou willen leggen. In elk geval heeft het geen enkele zin dit heel krampachtig te doen. Daarnaast kun je jezelf afvragen: wat voel of wat beleef ik, waardoor ik geen contacten durf te maken? Is het misschien angst om afgewezen te worden? Voel je jezelf minderwaardig? Accepteer dan allereerst hoe je zelf bent, omdat je Gods schepping bent, gemaakt naar Gods beeld en gelijkenis!

Verder is het handig om contact te maken op punten waarin je met een ander overeenstemt: probeer gewoon eens het initiatief te nemen in een gesprek en durf ook in een gesprek eens niets te zeggen. Het geeft helemaal niet om in een gesprek alleen maar te luisteren. Ik ben zelf iemand die makkelijk de boventoon kan gaan voeren in een gesprek, maar ik heb mijzelf gedwongen te luisteren en mezelf te vragen: “wat zegt die ander nu eigenlijk?” En soms blijft dat in een gesprek bij luisteren, omdat ik van mijzelf overtuigd ben dat ik geen nuttige bijdrage kan leveren. Andere keren voer ik bewust wel de boventoon in een gesprek, omdat ik een standpunt helder wil neerzetten tegenover een ander. Als je niets zegt in een gesprek, kan dat voor een ander en jezelf wel heel waardevol zijn, omdat in een gesprek ook luisteraars aanwezig moeten zijn. Durf aanwezig te zijn, maar dring jezelf niet op. Ik ken ook situaties, waarin onzekere mensen constant woordelijk aanwezig zijn en bevestiging vragen: dit kan op den duur ook vervelend gevonden worden.

Wees in elk geval niet bang om in contacten afgewezen te worden: de reden dat mensen andere mensen afwijzen, ligt ALTIJD aan degene die een ander afwijst! Dat afwijzen kan dan terecht zijn, maar de afwijzing geeft aan dat iemand geen raad weet met het gedrag van een ander. Ga ook niet krampachtig om met het krijgen van contacten: wees jezelf, want zo zullen mensen je moeten accepteren en wees ook eerlijk naar jezelf toe: misschien zijn er dingen die andere mensen vreemd vinden. Dat kan bij jou horen, maar het kan ook zo zijn dat je deze dingen kunt laten schieten en toch jezelf blijven. Dus dat spanningsveld van aansluiting zoeken met anderen en toch jezelf blijven.

Het zijn wat algemene dingen: ik hoop van harte dat je dit iets helpt.

Sterkte,
M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

psychologie