Op krachtige ervaring wachten

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Als ik me niet bedrieg, kan ik zeggen dat ik in God geloof en dat ik mezelf mag uitleveren aan de genade van God in de Heere Jezus. Maar zolang ik niet een hele krachtige ervaring heb gehad, waardoor ik helemaal zeker weet dat ik een kind van God ben, durf ik dat ook niet van harte te geloven. Het is ook zo arm om van een conclusie te leven: "Uit alles wat ik ervaar, mag ik opmaken een kind van God te zijn." Hoe krijg ik zekerheid?

Antwoord

Ik kan je vraag heel kort beantwoorden. Wanneer heeft een kapitein houvast als zijn schip op de kust dreigt te slaan? Als hij het anker in zijn schip houdt of als hij het uit zijn schip in de zeebodem laat vallen? Jij wilt de zekerheid dat je een kind van God bent laten afhangen van een heel krachtige ervaring. Maar de kans is groot dat je dan toch weer gaat twijfelen of die ervaring wel echt was. En wat als die ervaring niet zo past in bekende 'bekeringsgeschiedenissen'? Ga je je dan de vraag stellen of je jezelf iets hebt ingebeeld? Echt, met ervaringen moet je heel voorzicht zijn. Je mag er wel mee werken voor Gods aangezicht. Maar je mag er geen grond van maken.

Weet je wat belangrijk is bij het zelfonderzoek om te weten of je deel hebt aan het heil in Christus? Ga bij jezelf eerlijk na of je hart naar de Heere Jezus uitgaat. Want het geloof is geen daad die blijft rusten in onszelf en die de grond in onszelf zoekt, in bevindingen en ervaringen. Het geloof heeft als eigenschap om uit te gaan naar de Heere Jezus en op Zijn Woord te hopen. Om op de beloften der zaligheid te steunen. Eigenlijk komt het geloof, ook het verzekerde geloof, nooit boven het toevlucht nemen uit. En die toevlucht neemt het geloof tot Christus.

Is dat bij jou aanwezig. Gaat je hele hart naar Hem uit? Verlang je Hem te kennen? Wil je meer van Hem weten. Zoek je de troost in je verslagenheid in Zijn bloed en wonden? Is Zijn stem je lief en dierbaar? Verlang je je door Hem te laten leiden en zoek je je gerechtigheid alleen in Hem? Weet je dat je alleen met Zijn verdienste voor God bestaan kunt? Dat zijn allemaal aspecten van het geloof dat uitgaat naar Christus. En in de mate dat we in het geloof rusten in Zijn werk, bij Hem schuilen, zal ook de zekerheid in ons toenemen.

Zekerheid van het geloof is niet zozeer een bezit, maar een les die het hele leven van Gods kinderen geleerd moet worden. Deze: het leven niet zoeken in, maar buiten onszelf. Want zelf liggen we midden in de dood. In die oefening leer je meer en meer aan je zelf sterven afzien van je zelf en eigen verdienste en gerechtigheid. Om alleen te steunen op de Heere Jezus en Zijn werk. Een daarover geeft de Heere Zijn goedkeuring door rust in je ziel, het geloof dat jij ook dele hebt aan Christus en Zijn heil. Omdat Hij al Zijn welgevallen heeft in Zijn Zoon en omdat zo God alle eer ontvangt. En daar gaat het God tenslotte om in het zalig maken van zondaren.

Tags in dit artikel:

ervaringgeloofszekerheid