Discussies over niet-wezenlijke onderwerpen

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt er zo vaak (vooral bij dominees) gediscussieerd en gestreden over onderwerpen die niet de wezenlijkste zijn? Dat is toch kortzichtig! Is het niet zo dat allerlei richtingen binnen het christendom: evangelisch, reformatorisch en misschien ook wel katholiek allemaal goed en negatieve kanten hebben, maar toch bij HET christendom behoren?

Antwoord

Je vraag is zo algemeen en vaag dat ik eigenlijk wil zeggen: formuleer wat duidelijker wat je met je vraag precies bedoelt. Je noemt als punt dat jou raakt dat er vaak (door dominees) gestreden wordt over zaken die niet tot de meest wezenlijke behoren. Dat is jouw oordeel, maar omdat ik uit je vraag niet kan afleiden wat jij wel of niet tot de wezenlijke zaken vindt behoren, kan het best zijn dat we op dat punt verschillende gedachten hebben. Wees dus duidelijk en geef aan wat je bedoelt.

Je bent al even vaag als het gaat om de opmerking dat evangelisch, reformatorisch en misschien ook wel katholiek allemaal goede en negatieve kanten hebben, maar toch bij HET christendom behoren. Inderdaad, behoren deze kerken/richtingen qua naam bij het christendom. Maar daarmee is niet alles gezegd. Want er is in 1517 toch niet voor niets een reformatie geweest!? De breuk met Rome was toch niet zomaar!? En het verschil tussen reformatorisch en evangelisch kan juist worden bepaald door de belangrijke dingen, waarover in 1618-1619 op de Nationale Synode in Dordrecht is vergaderd en die je kunt terugvinden in de Dordtse Leerregels. Namelijk (zo zeiden de Remonstranten) dat God mensen uitkiest omdat Hij tevoren weet wie gaan geloven. Dan word ik dus verkozen op grond van mijn geloof. Maar dan is de grond van mijn zaligheid in mijzelf en niet buiten mijzelf. Dat is heel griezelig, want dan moet ik zelf maar zien zalig te worden. Terwijl het hart van het evangelie is dat ik zalig word uit genade om de verdienste van Christus en van mij niets mee mag doen, maar ook niets mee hoeft te doen. Wat een bevrijding! Je ziet: door je vraag zo algemeen te stellen, kan ik er eigenlijk niet mee uit de voeten.

Eén ding wil ik wel zeggen: we leven (nog) in een tijd van tolerantie (verdraagzaamheid) en daarin moet veel, zo niet alles kunnen. De verschillen zijn toch niet zo groot dat we elkaar ondanks die verschillen moeten (kunnen) zoeken? Ik wil niet zeggen dat er hier of daar geen bruggen geslagen kunnen worden. Maar het gevaar van deze zogenaamde verdraagzame houding is dat er water bij de wijn van de waarheid van Gods Woord wordt gedaan en we ons aan gaan aanpassen, zodat de scherpe kanten van de wezenlijke verschilpunten er af gaan. Dan zal het middel erger zijn dan de kwaal.

Graag wil ik je een duidelijker antwoord geven, maar dan moet je je vraag duidelijker stellen en concreet aangeven wat je bedoelt.

Tags in dit artikel:

bijzakenverdeeldheid