Zelfbevrediging en verhouding met God

Dr. J.H. (Jan) van Doleweerd / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Ik worstel met zelfbevrediging. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik het steeds langer niet doe. Nu heb ik het anderhalve week niet gedaan. Ik bid elke dag of God me ervoor wil bewaren, maar het lukt niet. Wat moet ik doen?

Ik heb via Instagram iemand benaderd waarbij ik mijn verhaal heb kunnen vertellen. Die zei dat God in mijn leven is begonnen. Ik kan het niet geloven!!! Hoe merk ik dan of God in mijn leven begonnen is?! Ja, dan werkt God in je, maar daar merk ik o zo weinig van. Kan iemand mij helpen?

Een 14-jarige jongen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In je vraag laat je ons weten dat je worstelt met twee dingen: je zelfbevrediging en je verhouding met God. Je schrijft ook dat je iemand hebt benaderd om over je problemen te praten. Dat is heel goed, want anderen kunnen je helpen en bemoedigen van je verslaving af te komen.

Laat ik je om te beginnen bemoedigen. Veel jongens die op jouw leeftijd hetzelfde deden, hebben geleerd deze neiging te onderdrukken. Op jouw leeftijd zijn ontwakende seksuele prikkels sterk en daarmee moet je leren omgaan en soms lukt dat niet gelijk op een goede manier. Ik raad je aan om daar eens wat over te lezen. Ik denk aan het boekje van mevr. Sarina Brons-Van der Wekken, “Zorg voor elkaar - Let op liefde”. Een belangrijk middel om deze verleiding te weerstaan is een gezond leven. Zorg voor ontspanning, doe aan sport, houd regelmaat in je leven en voorkom situaties waarin je seksueel wordt geprikkeld. Dit zijn zaken waarvoor je je kunt inspannen en die God zegenen wil.

Of God in je leven begonnen is, kun je onderzoeken aan de hand van de Bijbel. Mijn advies is om daarvoor eenvoudige bekeringsverhalen uit de Bijbel te lezen, zoals bijvoorbeeld van Zacheüs (Lukas 19) en de zondige vrouw (Johannes 8) en je daaraan te spiegelen. Zoek ook mensen in je gemeente bijvoorbeeld je catechiseermeester of leiding van de JV, waarin je vertrouwen hebt, om hierover verder over door te praten.

Jan van Doleweerd

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging