Bekering van Rachel de hoer

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Waarom werd Rachel de hoer bekeerd terwijl zij God helemaal niet zocht? En iemand die God wel zoekt die wordt niet bekeerd?

Antwoord

Heb ik het mis als ik in je vraag iets beluister van: is het niet onrechtvaardig van God dat sommigen wel bekeerd worden en anderen niet? Ik vroeg me af: ben je zelf iemand die God zoekt, maar niets van Hem ervaart in je leven? Ben je daarover verdrietig of zelfs teleurgesteld?

Mijn  antwoord: Stel (het is niet zo!) dat God zo iemand zou passeren, zo’n  bidder zou laten staan, dan nog kunnen we Hem niet van onrechtvaardigheid betichten. De Heere heeft het recht om ons zondaren te passeren. Het was pure genade, verkiezende liefde dat God Rachab bekeerde. Zij was zelfs verkoren om stammoeder te zijn van de Heere Jezus Christus. Juist daarin schittert Gods vrije genade. De Heere Jezus, nota bene de Koning der koningen, wilde geboren worden uit een voorouder met zo’n verleden. Wij zouden zo’n gegeven in onze stamboom in de doofpot stoppen. Zeker een koninklijke familie. De roddelpers zou er in onze dagen anders handig gebruik van maken. Maar de Heere laat het zelfs publiceren in zijn Woord. Zo laat Hij zien dat niemand te slecht is om door Hem de Zaligmaker gered te worden.

Inderdaad ook bij Rachab geldt: “Ik ben gevonden van hen die mij naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen die Mij niet zochten” (Jesaja 65:1). Maar in feite geldt dat van elk mens die de Heere zoekt. Van nature zoekt niemand God zegt Romeinen 3. Daarom zit er een kern van waarheid in het oude gezegde; “wie Hem zoekt is reeds door Hem gevonden.” Een oude schrijver als Voetius schreef eens; een verlangen naar geloof is al geloof, een verlangen naar bekering is al een begin van bekering. Met andere woorden; als jij de Heere van harte zoekt dan is Hij al met je bezig. Het is ook niet zo dat God ons bekeert omdat wij Hem zo ernstig zoeken. God doet het niet òm ons gebed. Al doet Hij het wel òp het gebed.

Kortom; het bestaat niet dat iemand God zoekt, maar niet bekeerd wordt. De Heere Jezus zegt: “Bidt en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal worden opengedaan, want een ieder die bidt, die ontvangt en die zoekt die vindt, en die klopt die zal worden opengedaan” ( Lukas 11:9 en 10).  Een ieder! Daar val jij dus ook onder. De Heere van harte zoeken, met de hand op je voorhoofd: Heere u hebt beloofd mij te bekeren, zo zeker als ik gedoopt ben. “Want als wij in de naam van de Heilige Geest gedoopt worden, zo verzekert ons de Heilige Geest dat Hij bij ons wonen en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeëigenend wat we in Christus hebben namelijk de afwassing van de zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven.“ Die belofte daar kan en daar wil de Heere niet van af. Gij zult de vlijt van die u zoekt vergelden (Ps. 119: 86 berijmd). Hij doet het hoor! Echt je zult het merken!

Ds. A. van Vuuren

Tags in dit artikel:

Rachab