Van grote betekenis zijn met een beperking

drs. E.J. (Els) van Dijk / 2 reacties

Vraag

In de dierenwereld zie je vaak dat zwakke dieren worden verstoten/gedood door hun eigen moeder, of ze worden mishandeld door hun soortgenoten in de groep. Als ik met mijn onzichtbare handicap niet in staat ben om te (over)leven in onze huidige maatschappij en hier ook heel overduidelijk niet in pas (mensen moeten mij niet en ik moet hen niet), waarom heeft God mij dan op de aarde gedropt? Hij houdt zich stil als ik het Hem vraag.

Een beperkt meisje.

Antwoord

Beste...,

In een van mijn colleges vertel ik altijd het verhaal van een moederpoes bij wie één van haar jonkies met een mank pootje is geboren. Als dat jonge katje bij zijn moeder wil drinken, wordt hij altijd eerst weggeduwd. Waarom? Niet omdat die moederpoes hem verstoot, maar omdat dit jonge katje de spieren van zijn manke pootje extra moet oefenen. De zwakke aspecten worden extra sterk gemaakt om te kunnen overleven.

Vandaag heb ik in mijn college het verhaal verteld van een jongetje dat een manke puppy ziet en die juist dát hondje graag wil hebben. Waarom? Omdat dat jongetje zelf ook een mank been heeft  met een grote ijzeren beugel er omheen en hij tegen de eigenaar van dat hondje zegt dat hijzelf ook niet hard kan rennen en lopen en dat dat hondje iemand nodig heeft om dat te begrijpen...

Oftewel: juist met je beperking kan je soms van grote betekenis zijn omdat je heel veel begrip kunt hebben voor mensen die iets soortgelijks meemaken. Zo ken ik een rolstoel gebonden man die al heel veel betekend heeft voor lichamelijk beperkte mensen in dit land door voor hen op te komen, door alert te zijn op voorzieningen die in openbaren gebouwen nodig zijn enzovoort.

Je moet nooit je beperking als uitgangspunt nemen, maar de mogelijkheden die God in je leven legt. Je mag erover nadenken hoe jij met wie je bent en met wat je kunt van betekenis kan zijn op deze wereld en voor de mensen die God op je pad plaatst.

Als je zo’n ingewikkeld zinnetje zegt: “mensen moeten mij niet...”, waar komt dat dan vandaan? Je moet niet reageren op verwachtingen van anderen, maar je mag beginnen bij stil te staan wat God aan jou heeft toevertrouwd om vervolgens te bedenken hoe je daarmee kunt dienen, van betekenis kan zijn, je licht kunt laten schijnen en wat al niet meer.

Nog een voorbeeld. Ik weet van iemand die na jarenlang een gezond lichaam te hebben gehad, het nu moet doen met een stevige lichamelijke beperking door een chronische ziekte. En natuurlijk kost het dan de nodige tijd om een nieuwe balans te vinden en een nieuw perspectief in het leven te ontdekken, maar ze mag nu op het terrein van internetevangelisatie belangrijk werk doen. Dat kan ze doen op haar eigen tijd en in haar eigen ritme, als het haar uitkomt, maar ze is zo tot grote zegen voor velen.

Je kunt kijken naar wat je mist, maar je kan ook kijken naar wat allemaal kan met wat overblijft. Ik wens jou van harte die blikrichting toe! Dan zie je echt andere dingen! Als je dag begint met het verlangen om een zonnestraal te zijn voor de mensen en de situaties die op je pad komen, kan er iets heel moois gebeuren! Als je naar de zon kijkt, valt de schaduw achter je!

Drs. Els J. van Dijk

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online'

Lees meer artikelen over:

handicap
2 reacties
Joke567
lief beperkt meisje,
wat kun jij veel betekenen in de maatschappij! maar je hoeft dit niet alleen te doen, ga op zoek naar een goede jobcoach die jou kan helpen een plek in de maatschappij te vinden
ik weet zeker dat dit gaat lukken! ( heb ervaring als jobcoach en veel mensen / jongeren met een beperking begeleidt tot grote voldoening van de clienten / deelnemers!)
hou vol en ik wens je alle goeds!!
hansa
Toen ik de mooie voorbeelden in de dierenwereld las van mevrouw Van Dijk
logde ik in om een mooie les van de ganzen door te geven.
Het heeft als naam: Eenlesvandeganzen.pps

Maar nu krijg ik het hier helaas niet gekopieerd en ik kan het inloggen ook niet meer ongedaan maken. Dus schrijf ik maar wat. Misschien kan er op gegoogeld worden. Het is zo'n mooie PowerPoint! Heel leerzaam ook, net zoals de voorbeelden die boven gegeven zijn.
Ik hoop dat de vragenstelster haar voordeel kan doen met het antwoord dat ze kreeg. Het is zó waar!