(...) Is het volgens de Bijbel verantwoord om te gaan trouwen wanneer de vrouw n...

Ds. J. Muller / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar en heb nu bijna twee jaar verkering. Wij voelen steeds vaker en sterker het verlangen om te gaan trouwen, ook mede omdat het moeilijk is om lichamelijk rein te blijven. Hierin gaan we erg ver, maar we hebben nog nooit gemeenschap gehad. Mijn vriend werkt allang maar ik studeer nog en moet nog een aantal jaren. Is het volgens de Bijbel verantwoord om te gaan trouwen wanneer de vrouw nog studeert? Over ong. twee jaar zou het financieel wel gaan om te trouwen en een huis in te richten maar wanneer je dan nog een poosje moet studeren, is het moeilijk om open te staan voor de kinderzegen. In veel antwoorden op deze site wordt gezegd dat je daar dan nog niet aan moet denken, maar dat is toch wel een beetje kortzichtig. Stel dat je net getrouwd bent en je raakt zwanger, dan moet er geld wezen voor een kind en je moet de studie aan de kant gooien want ik ben van mening dat een studie en een kind niet te combineren valt en dit ook volgens de Bijbel niet juist is. Je kunt misschien zorgen dat je in de vruchtbare periode geen gemeenschap hebt, maar dit lijkt me ook niet alles als je pas getrouwd bent, om dan zo te beginnen... Moet je dan wachten tot de studie afgerond is? Kunt u ons hiermee verder helpen?

Antwoord

Allereerst wil ik je bedanken voor je vraag. Grote verlegenheid en nood komt in je vraag naar voren. Ik hoor dat je toch wel graag je studie afrondt. Er misschien ook mee aan de slag wilt voordat je een gezin sticht. Voor ik hierop inga wil ik eerst iets zeggen over de woorden “hierin gaan we erg ver”. Daar heb ik lang over nagedacht. En deze zin heeft mijn antwoord mede bepaald.

In jullie verkeringstijd zijn jullie -als ik het goed begrijp- al behoorlijk aan het experimenteren op lichamelijk terrein. Allereerst wil ik jullie beiden dringend het advies geven om hiermee te stoppen. Dit zal heel moeilijk zijn, maar wil je niet verder in de problemen dan moet je echt grenzen met elkaar gaan trekken en die grenzen gaan bewaken! Het boekje van ds. J. Belder “Een gave apart” kan je hierin goed helpen. Want wat je nu doet is je richten op het lichamelijke gebied. De verkeringstijd is namelijk niet bedoeld om alleen maar op het lichamelijke gericht te zijn. Het is in de eerste plaats goed om elkaar op andere terreinen te leren kennen. Je moet er voor waken dat dit er niet bij inschiet. Want je komt wel als twee individuen bij elkaar. Met een verschillende achtergrond, persoonlijke smaak en karakter. Hoe belangrijk is het om elkaar geestelijk beter te leren kennen?! Daarom nogmaals: verleg je grenzen op lichamelijk terrein. Een stap terug doen is een strijd. Maar als je deze strijd met God aangaat (samen biddend) zal het je ook vormen. Je hoeft het niet alleen te doen. Daarom zou ik ten tweede willen benadrukken: lees samen de bijbel en bid samen. Het zou niet goed zijn als je dit pas gaat leren wanneer je getrouwd bent! Werk aan een geestelijk een-zijn in je verkeringstijd. Dit zal je wapenen en sterker maken.

Vervolgens geef je aan dat wanneer je nù zou trouwen, je geen geld zou hebben voor de inrichting van het huis. Over twee jaar wel. Maar dan zou het stichten van een gezin niet meteen mogelijk zijn . Het is bijbels gezien niet goed om te trouwen en om het gezin stichten uit te stellen. Dit moet je niet los van elkaar maken. Ik meen uit je vraag op te maken, dat je deze mening deelt en de gevaren (o.a. je krijgt steeds meer de smaak van het werken te pakken, de kinderwens wordt uitgesteld; het kinderaantal eveneens, welvaart  prevaleert boven het gezin) hiervan heel goed inschat. Ik begrijp, dat jullie voor deze levensstijl willen waken.

Daarom lijkt het mij beter dat je in deze verkeringstijd je studie afmaakt. Grenzen bewaakt. Wanneer je er aan toe bent trouwt en je dan ook openstelt voor het stichten van een gezin. Maar als het te moeilijk wordt om grenzen in acht te nemen, dan is het beter om te trouwen. Je zult dan keuzes moeten maken op financieel gebied. Maar ook wat betreft de gezinsstichting. Laat ten allen tijde een kind welkom zijn. Ook al zou je de temperatuurmethode als anti-conceptie hanteren, helemaal sluitend is dit niet.

Ik hoop, dat jullie wat met mijn antwoord kunnen. De opdracht, die je krijgt is beslist niet eenvoudig. Maar als je dit met Gods hulp aangaat zul je er rijper en volwassener door worden. En zelfs geestelijk dichter tot elkaar kunnen komen. Ik wens jullie in deze moeilijke, maar leerzame weg Gods leiding, hulp en zegen van harte toe. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Mocht ik jullie niet goed begrepen hebben, dan hoor ik dit ook graag.

Ds. J. Muller

Lees meer artikelen over:

huwelijk