Restaurant met vampier

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Wij willen met de Kerst met de familie uit eten gaan. Onze familie bestaat uit reformatorische en onkerkelijke mensen. Nu hebben ze een restaurant gevonden waar ze een vampier als reclame-uiting hebben. Ik heb hier moeite mee, omdat ik bang ben voor duivelse invloeden. Waarop anderen in de familie reageren: dan kun je nergens meer naar toe. Moet ik nu toegeven of op mijn strepen blijven staan? Ik vind het heel moeilijk omdat ik de Heere wil dienen en niet de duivel.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het een mooi idee vind om op Kerst met elkaar te gaan eten, tenminste wanneer dat niet gebeurt ten koste van de kerkdiensten. Juist in een familie als die van jou, met kerkelijke en onkerkelijke mensen, is er dan soms de gelegenheid om een goed woord te spreken over de geboren Zaligmaker. Het is een voorrecht wanneer je aan anderen, zeker wanneer ze dicht bij je staan, mag vertellen wat kerkdiensten op die dagen voor je betekenen en wanneer je iets door mag geven van preken die je hoorde.

Dat je dat graag in een passende omgeving doet, begrijp ik helemaal. En dat je bang bent voor duivelse invloeden, nu dat ben ik ook. En nu komt het eigenlijke probleem: die vampier als reclame-uiting. Ik ken het beeld van een vampier als een soort grote vleermuis en als iets bloeddorstigs. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een restaurant dit als reclame gebruikt. Maar op zichzelf hoeft het niet iets duivels aan te duiden. Je zou bij het betreffende restaurant kunnen informeren waarom ze deze reclame-uiting gebruiken. Ik zou niet zonder meer aan iets duivels denken. Voor mij zou dat niet een reden zijn om bang te zijn voor duivelse beïnvloeding. Dan zijn er wel andere dingen en gelegenheden waarvan Gods Woord zegt: Haat ook de rok die van het vlees besmet is.

Maar ik wil naar aanleiding van je schrijven ook nog iets anders vragen. Hoe zijn de verhoudingen binnen jullie familie? Ik vraag dat om te beginnen in verband met de reactie van je familie: dan kun je nergens meer naar toe! Dat vind ik -rechttoe rechtaan gezegd- grote onzin. Ik eet ook wel eens buiten de deur maar heb nog nooit iets dergelijks gezien. Tegenover dit ene restaurant zijn er wel honderd andere. Dus wanneer je elkaar wilt dienen, is er best iets anders te vinden.

Ik vraag het echter ook in verband met jouw vraag of jij moet toegeven of op je strepen moeten blijven staan. Kijk, je bedoelt het hopelijk niet zo, maar daar gaat het hier toch niet om. Dan zou het een competitie worden: wie krijgt zijn zin, wie wint het. Nogmaals, ik geloof niet dat je dat bedoelt, maar dat zou een verkeerde houding zijn. Gesteld dat er in dat restaurant sprake is van duivelse invloeden, dan gaat het niet om jouw strepen, maar dan gaat het erom dat je familie merkt: hij/zij kan en mag dit niet vanwege de Heere Jezus  Wiens komst in de wereld wij op de kerstdagen gedenken en Die in een wereld kwam waar de grote rode draak op de loer lag om Hem te verslinden ( Openb.12).

Denk er nog eens over na. Het zou groot zijn wanneer je houding tot een getuigenis wordt voor familieleden, die die geboren Koning niet kennen. Dat kan ook al wanneer je zou zeggen, niet: ik geef toe, maar: mijn probleem is opgelost; ik ga en doe mee.

Ik wens je veel wijsheid en genade, gezegende kerstdagen en een goede ontmoeting met de familie.

Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

uitgaan
1 reactie
vlokje
Aandacht is macht. Een vampier of andere gekkigheid is alleen duivels als jij bang bent.
Angst is geen christelijke reactie op de duivel. Een echte christen weet dat satan geen enkele invloed of macht heeft, tenzij God het hem toestaat.
Wat de meesten zich niet realiseren is dat alleen als je de duivel openlijk negeert of weerstaat hij van je zal vlieden. Niet door bij hem weg te vluchten, want dan heeft hij het gewonnen. Alleen hem openlijk negeren of hem weerstaan in goddelijke kracht zijn welbeschouwd de enige 2 christelijke opties.
Overigens hebben je onchristelijke familieleden waarschijnlijk geen enkele weet van de zorgen die jij je maakt.
Iets soortgelijks was pas aan de hand bij de Pieter Zandt school. Niemand was bang voor duivelse invloeden maar ineens had de paniek iedereen in zijn greep. De duivel lachen denk ik....