Opnieuw geboren

Ds. W.G. Hulsman / 1 reactie

Vraag

Ik heb onlangs een aparte gebeurtenis meegemaakt. Ik ben al mijn hele leven gelovig, met ups en downs. Er waren tijden waarin God heel ver weg voelde en soms heel dichtbij. Nu heb ik onlangs het gevoel gehad dat ik bekeerd ben. Al mijn twijfels zijn weggenomen. Ik zie alles op een heel andere manier. Voel me constant erg gelukkig en wil graag iedereen mee laten delen in dit gevoel. Ik heb ineens het gevoel alsof de Heilige Geest in mij is gekomen. Ik moet er continu aan denken. Bij alles, ja werkelijk alles, denk ik: wat zou God willen? Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest, maar ergens voelt het ook eng. Het voelt alsof ik opnieuw geboren ben en alles wat voorheen zo vanzelfsprekend was weer opnieuw moet aanleren. Is dat een normaal gevoel? Komt dat vaker voor?

Antwoord

Je hebt het gevoel dat je bekeerd, wederboren bent. Je voelt je gelukkig en je vraagt je bij alles je af wat de wil van de Heere is. Je hebt het gevoel of de Heilige Geest in je gekomen is. Je bent er echter niet helemaal gerust op, dat dit normaal is.

Dat gevoel kan helemaal terecht zijn. De tijd van de eerste liefde is wel een tijd, dat je je geluk niet op  kunt. Je mag je helemaal overgeven aan Christus. Er is onuitsprekelijke vrede. Het is of elke dag de zon schijnt in je leven. Je vindt vreugde in de dienst van de Heere. Het geluk heeft duidelijk te maken met de Heere Jezus. Misschien goed om daar eens naar te kijken. Toen je dat gevoel kreeg, had dat te maken met de Zaligmaker? Hij is juist de bron van onze vreugde. Door het geloof zien we Hem als nooit te voren. In het vertrouwen op Hem weten we ons bevrijd van de zondelast

Toch zal het niet zo blijven. Wanneer er weer opnieuw zonden in je leven zijn, zonden waarvan je misschien dacht dat je ze overwonnen had, dan zal er ook droefheid zijn over wat er zo misging in je leven. Je zult ook ervaren dat het leven met God strijd geeft. Lang niet altijd is God even dichtbij. Het kan wel weer gaan lijken op de tijd voordat je het gevoel had dat je wedergeboren was.

Belangrijk is wel dat je niet al te druk bent met dat gevoel. Je kunt namelijk van dat gevoel niet de grond maken dat het wel goed zit tussen God en jou. De enige grond waarop we kunnen bouwen is het volbrachte werk van Christus. De Heere leert ons door het geloof ons daarop te steunen.

Het gevoel is vooral een vrucht van het geloof. Het geloof is het belangrijkste.

Ds. W. G. Hulsma

Lees meer artikelen over:

bekeringgeloof en gevoel
1 reactie
Nochthans
Beste vrager,
kennelijk is er iets gebeurd in je leven waar de duivel een verschrikkelijke hekel aan heeft, Hij heeft er weer een verloren, hij ziet dat je verheugd in de Heere ben, duikt er op af en probeert je weer terug te krijgen.
Hij zal je bestoken met twijfel maar Jezus Christus is over winnaar. Door de Liefde van God en het werk van De Heere Jezus aan het kruis en de kracht van de Heilige Geest mag je ook overwinnaar zijn, overwinnaar in Jezus Christus, samen met Hem. Zing, bid hardop en uit dat Christus de Heer is, het zal Hem wegjagen. Trek de wapenrusting aan en vraag om vertrouwen op God en daardoor nog meer Zijn nabijheid, dan wil je alleen maar roepen Geprezen zij de Grote Koning, Heilig Heilig is Zijn Naam.