Israëlzondag

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Waar komt de Israëlzondag vandaan? Wat is de betekenis ervan?

Antwoord

Om deze vraag te beantwoorden citeer ik een stukje uit de Christelijke Encyclopedie. De Israëlzondag is “een gedenkdag bij de protestantse kerken in Nederland (dus alle protestantse kerken houden deze zondag; MWM). In 1949 voldeed de Hervormde synode aan het verzoek voor de raad van Kerk en Israël om een bepaalde zondag, de zondag voor de Grote Verzoendag bij voorkeur, te bestemmen voor opwekking en liefde voor Israël.”

De Israëlzondag is dus een zondag om speciaal aan het Joodse volk te denken. Het is historisch gezien niet zo vreemd dat dit verzoek in 1949 is gekomen. In 1948 is de Joodse staat opgericht en toen hebben de kerken ook weer oog gekregen voor het Joodse volk. En dit is heel belangrijk: de kerken verliezen tot op de dag van vandaag wel eens te veel uit het oog wat de ontzettend grote betekenis is van het Joodse volk. Paulus laat dit zien in Romeinen 9 t/m 11: de verwerping van de Joden is de zaligheid van de heidenen, maar de aanneming van de Joden is het leven uit de doden. Jezus Zelf zegt: de zaligheid is uit de Joden (Joh 4:22). Het is een heel goede gewoonte om één zondag in het jaar speciaal bij het Joodse volk stil te staan: uit liefde voor het volk, maar vooral te bidden voor de bekering van het Joodse volk uit wie de zaligheid is.

Tegelijk is  Israël ook het hart van de wereldgeschiedenis. De wereldgeschiedenis draait uiteindelijk om de spil Israël. Deze realiteit is wel eens te weinig benadrukt. Daarom zouden we eigenlijk meer dan één zondag bij het Joodse volk stil moeten staan: de kerk biddend en verwachtend de bekering van Israël! Dit is de diepste betekenis van Israëlzondag.

M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

(Messiasbelijdende) Joden