(...) Waarom laat God het toe dat mensen in staat zijn zulke dingen bij een ande...

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een probleem waar ik zelf niet zo goed uit kan komen en ook liever heb dat iemand mij anoniem helpt. Ik ben van binnen erg kapot gemaakt doordat iemand mij heeft verkracht. Waarom laat God het toe dat mensen in staat zijn zulke dingen bij een ander aan te doen? Ik snap dit echt niet. Misschien kunt u mij helpen?

Antwoord

Je vraag is: waarom laat God zoiets verschrikkelijks als een verkrachting toe, waardoor je innerlijk bent stuk gemaakt, ernstig beschadigd? Ik vind het vreselijk voor je dat je dit hebt meegemaakt. Het moet een verschrikkelijk drama voor je geweest zijn, en zal het nog zijn. Je bent op geen enkele wijze gerespecteerd als mens, je lichaam werd misbruikt, door een ander, die er totaal geen zeggenschap over had. Bij zulke ervaringen kun je haast de vraag niet onderdrukken: waarom laat God zoiets toe?

Weet je? Ik vind het ook heel moeilijk die vraag te beantwoorden. Zijn we geholpen met een antwoord? Of blijft dan toch de vraag niet spelen naar de goedheid van de Heere God. Hij had dit toch kunnen voorkomen? Ik kan me voorstellen dat je niet alleen mentaal ernstig beschadigd bent, maar dat je ook van Gods handelen niets (meer) kunt begrijpen. Wij kunnen inderdaad dingen meemaken die zo schokkend zijn dat we (tijdelijk) alle vertrouwen in God verliezen. Of het vreselijke gevoel hebben dat de Heere totaal niet naar ons omziet. Dat kom je ook in de Psalmen tegen. Psalm 10: 1 b.v. Als ik het vrij weergeef staat er zoiets als: Heere, waarom verbergt U Zich juist als we U zo nodig hebben? Natuurlijk is het wel van belang of je de Heere al hebt leren kennen als je God en Vader. Anders wordt het nog moeilijker de weg van Hem met ons leven te leren aanvaarden.

Nu de vraag zelf: waarom laat God zulke vreselijke dingen gebeuren? Het is best moeilijk daar een goed antwoord op te geven. Ik zou willen zeggen: God wil dit soort dingen niet. Wat jij hebt meegemaakt gaat heel nadrukkelijk tegen Zijn wil in. Het is de zonde van ons mensen waardoor alles stuk gemaakt is. Waardoor ook menselijke verhoudingen en respect voor een anders leven en lichaam stuk gemaakt is. Dat zullen we moeten blijven zeggen, anders zou de Heere God overal de schuld van krijgen.

Maar ook dan blijft het een diep ingrijpende vraag: waarom voorkwam Hij het niet? Zo'n vraag kan ons lange tijd bezig houden, kan zelfs verlammend werken en het vertrouwen in Gods bestuur en leiding doen afnemen. Je mag erom bidden dat dit nooit gebeurt. Je mag Hem bidden dat Hij Zijn goedheid en vriendelijk aangezicht aan je toont, ondanks dit alles. Pas als dat gebeurt komen je vragen tot rust. Dan zal blijken dat Hij ondanks alles wat je hebt meegemaakt en doorgemaakt toch je God en Vader wil zijn. In Psalm 119: 50 staat: Dit is mijn troost in mijn ellende... God bewaart ons niet voor alle ellende, maar wil wel troost geven temidden van onze ellende.

De diepste troost is als we leren zien, geloven en ervaren dat Christus onze zonden gedragen heeft, dat God nog met ons te maken wil hebben en ons om Jezus' wil liefheeft. Ik hoop dat dit voor je leeft en dat dit iets is wat je door de kracht van de Heilige Geest persoonlijk leert belijden: om Christus' wil bent U ook mijn God. Ondanks wat ik heb meegemaakt en moet meemaken.

Misschien klinkt dit allemaal nog heel ver weg. Begin maar met je hart voor de Heere uit te storten en Hem te smeken dat Hij je laat zien dat Hij je niet vergeten heeft, dat Hij je nooit uit het oog zal verliezen.

Ik wens je heel veel sterkte bij het verwerken van alles wat je meegemaakt hebt en nog doormaakt.

Ds. P. J. den Admirant