Wat is precies het aanbod van genade en wat houdt het in?

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat is precies het aanbod van genade en wat houdt het in?

Antwoord

Zowel het woord "werkverbond" als "genadeverbond" komt in de Bijbel niet voor. Maar de zaken die zij bedoelen zijn voluit in Gods Woord te vinden. Over het aanbod van genade is al veel geschreven en het heeft zelfs geleid tot kerkscheuringen, helaas. Komt het aanbod van genade tot alle mensen of alleen tot de uitverkorenen of bestaat er ook een drie verbondenleer, enz. De verschillende meningen worden beleden en anderen bestreden met teksten uit de Bijbel. Ze lijken allen gelijk te hebben of zoeken eigen gelijk. Veelal om het bestaansrecht van eigen kerkverband vast te houden.

Wat is precies het aanbod van genade en wat houdt het in? Ik ben op dit moment bezig met Mattheus 11 vers 28. Als voorbereiding op de prediking. “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.” Het is een liefelijke nodiging van de Heere Jezus tot vermoeiden en belasten. Dus de nodiging en belofte heeft Hij duidelijk geadresseerd, zoals dat van alle beloften geldt in Gods Woord. Zij worden allen genodigd die vermoeid en belast zijn. Het is van groot belang om te overdenken: wie deze mensen zijn en wat ze beleven in hun ziel om tot Hem te mogen komen.

Zelf luister ik altijd het eerst naar de kanttekeningen van de Statenvertaling wat die er van zegt en volgt hen op de voet. Waarom? Omdat ik mij daar geestelijk-bevindelijk, maar ook theologisch en dogmatisch bij thuis voel. Dat blijkt ook weer als ik in de K.T. lees: “Namelijk met de last der zonden, of ook der wet en der menselijke inzettingen.” Dan hebben we toch in biddend opzien tot de Heere te onderzoeken wat dat inhoudt: last der zonden. Daar zijn vele voorbeelden van te noemen uit Gods Woord. Bijvoorbeeld ik ben door Uwe wet te schenden, krom van lenden, vol van kommer en verdriet.

Neem hierbij een voorbeeld van bijvoorbeeld Bunyan in de Christenreis naar de eeuwigheid. Zij worden door de trekkende liefde des Vaders in een weg van geween en smeking gebracht aan Zijn voeten. Komt allen tot Mij. Dat is de bedoeling van de prediking waarin centraal staat het aanbod van genade. Niets uit de mens, het is alles uit Hem. Maar de predikers mogen niet vergeten: aan iedere nodiging zit een adres voor wie het bestemd is.

Ik hoop dat het een heel klein beetje duidelijk is geworden.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp