Handtastelijk misbruikt

A. Teerds-Gertenbach / 2 reacties

Vraag

Ik heb een zus en zij is getrouwd met een man die in het verleden mijn nichtjes van mijn andere zus handtastelijk heeft misbruikt. Dat is bij de politie gemeld, maar hij ontkent alles. Wij geloven zeker dat hij het heeft gedaan. Mijn zus, die met hem getrouwd is, gelooft haar man 100 procent en lijkt in alle opzichten blind. Nu vroeg mijn zus of mijn dochtertje een keer mag komen logeren. Ikzelf en mijn man willen dit absoluut niet. Hoe kan ik dit op een tactische manier naar voren brengen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Twee dingen staan voor jullie vast: je zwager is niet met kinderen te vertrouwen én jullie dochtertje mag niet in het gezin van je zus en zwager gaan logeren. Nu vragen jullie, hoe dat op een tactische wijze verteld kan worden.

Mag ik eens vragen:

- Hoe is de omgang in de familie? Is er door het misbruik een breuk in de familie?

- Wordt de verdachte zwager gemeden?

- Als er nog meer broers/zussen zijn, hoe gaan die om met zus en verdachte zwager?

- Mogen er wel kinderen van broers/zussen bij het betreffende gezin logeren?

- Spreken jullie nog wel eens over het gebeurden? Hoe gaan de anderen ermee om?

- En het belangrijkste: hoe is júllie omgang met jullie zus en zwager? En staan jullie alleen in de weigering om je dochtertje te laten logeren?

Stel, dat het gebeurde in de doofpot is gestopt. De familie komt gewoon bij elkaar. De zwager doet aan alle dingen mee. Jullie ontmoeten elkaar regelmatig, bijvoorbeeld op verjaardagen. Als dat zo is, zou je als zus moeten proberen een vertrouwelijk gesprek met je zus te hebben. In dat gesprek kun je beginnen met te zeggen dat je je zorgen maakt en dat je het moeilijk vindt om dat onder woorden te brengen. Je geeft aan, dat je je zus niet kwetsen of verdrietig maken. Dan vertel je dat het over het logeren van je dochtertje gaat en dat het voor jou niet goed voelt om dat toe te staan. Begin zelf niet over je zwager en spreek geen oordeel of verdachtmaking uit.

Het kan zijn, dat je zus wil weten, waarom je dochtertje niet komen mag, hoewel ze dat waarschijnlijk wel zal aanvoelen! Je zou kunnen zeggen, dat je daar liever niet over wil doorpraten. Het is je gevoel waar je niet overheen wil gaan en je hoopt dat ze je begrijpt. Graag wil je de verstandhouding goed houden. Misschien kun je wel een andere afspraak maken. Je gaat bijvoorbeeld met je dochtertje een dagje naar je zus. Of je nodigt ze bij jou uit. Ik hoop dat het een goed gesprek wordt!

A. Teerds-Gertenbach

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

logerenseksueel misbruik
2 reacties
Sliedrechtman
Beste vragenssteller als het niet goed aanvoelt niet doen. U bepaalt zelf of de kinderen gaan logeren of niet. Sexueel misbruik is verschrikkelijk en kan kinderen en later volwassenen tekenen voor het leven.
Er is ook daadwerkelijk een politiezaak geweest. U heeft een andere zus die daadwerkelijk heeft ondervonden wat sexueel misbruik heeft betekend en mogelijk nog steeds heeft betekend voor haar kinderen. Dat het niet tot een rechtzaak heeft geleid heeft te maken met het feit dat het een "1 op 1" zaak was. Een aangeeftster en een verdachte. Zo geniepig zijn sexuele misdadigers vaak dat ze er wel voor zorgen dat er geen getuigen zijn.
Vragensteller je hoeft niks, je wilt je kinderen beschermen en niet uitleveren aan iemand waar je geen goed gevoel bij hebt. Als je naar je zus gaat en haar man kan altijd met je kinderen maar dan ben jij erbij en heb jij controle over je kinderen. En als jouw beslissing tot ruzies in de familie heb jij je taak als ouder goed uitgevoerd en dat is het beschermen van je kinderen en het behoeden voor een trauma. Succes met je keuze.
tulp
Als je zus vraagt of je dochter komt logeren kun je simpelweg zeggen dat je dat liever niet hebt.
Vraagt je zus door dan kun je zeggen dat je het niet veilig genoeg vindt voor je dochter.
Vraagt ze dan nog verder, dan wil ze het blijkbaar horen en kun je zeggen dat je haar man niet vertrouwt. Ze kan zeggen dat haar man niks doet, maar jij vertrouwt hem gewoon niet. Dus gaat het feest niet door.
Ik vind het goed van je dat je dochter beschermt en niet om de lieve vrede het risico laat lopen!