(...) Ik wil graag geloven dat wat Spurgeon zegt waarheid is, maar bij ons in de...

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Graag lees ik preken van Spurgeon, maar ik lees er vaak een soort evangelische trekken in. Kiezen, nu. Geloof nu, want die niet geloofd zal hebben zal verdoemd zijn. Het lijkt mij allemaal waarheid wat deze man zegt. Zo duidelijk en overtuigend. Ik zou hem geen leugenaar durven noemen, maar hij zou wel sommigen van ons leugenaars noemen, omdat sommige predikers voorwaarden stellen, voorwaarden zoals: je eerst ellendig voelen, verlangen naar God en Jezus hebben. Terwijl deze man, Spurgeon, daar geen goede woorden voor over heeft. Hij zegt ook: En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in Zijn zoon, Jezus Christus. En: Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden. Die niet geloofd zal hebben zal verdoemd zijn. Geen vertrouwen stellen op bevindingen, enz. Maar alleen op Jezus Christus. Het is een gebod van God. En dat behoort men op te volgen. Dit klinkt soms zo evangelisch in mijn oren, dat ik denk dat in veel evangelische kringen hetzelfde wordt gezegd. En wanneer Spurgeon gelijk heeft, ook dus in de evangelische kringen een heleboel mensen echt bekeerd 'lijken te' zijn. Ik wil graag geloven dat wat Spurgeon zegt waarheid is, maar bij ons in de Ger. Gem. klinkt het heel anders. Alleen evangelie voor bekommerden, doemwaardigen, ellendigen, gebroken van geest, enz, maar zoals Spurgeon en de Bijbel het zeggen: voor zondaren. Je hoeft niet eerst berouw te hebben, want dat evangelische berouw kan alleen door Gods kinderen ervaren worden. Dus dat moet de vrucht zijn en niet een oorzaak.

Antwoord

Laat ik meteen maar met de kern beginnen: Het gaat in de prediking er niet in de eerste plaats om dat de drie stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid gepreekt worden, maar dat het Woord zo wordt gepreekt, dat door de werking van de Heilige Geest die drie stukken door de hoorder mag worden beleefd. Want verlossing heb je alleen nodig als je in nood zit; als je gered/verlost bent dan ben je zo dankbaar. Van onze kant is dat niet meer mogelijk; het moet van God komen. Maar God wil er wel om gebeden worden: Bidt en je ontvangt, zoekt en je vindt en als je klopt zal je opengedaan worden.

Dat is een groot wonder en we hebben het er niet naar gemaakt, maar de Heere schenkt het uit genade. Dat maak je zo dankbaar: Hij getrouw, ik ongehoorzaam, maar alle zonden wil de Heere vergeven, maar dan moet je die wel belijden.

In het door jou genoemde kerkverband zijn er geen leerverschillen, maar wel liggingsverschillen. De een legt het accent op de soevereiniteit van God (van en uit Hem komt alles), de ander legt de nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens: Zoek de Heere terwijl Hij leeft; Hij laat zich vinden. Spurgeon, Engelse opwekkingsprediker in Engeland in de negentiende eeuw in Engeland, legt sterk de nadruk op: Zoek de Heere, het is nu nog de tijd van de onmisbare genade; hij drong aan op een beslissing. Natuurlijk wist hij dat de Heere Jezus voor de volle 100 procent alles verzoend en verdiend heeft (!) en toepast door de Heilige Geest in het leven van mensen die Hem nodig hebben.

Mijn advies is: zoek je predikant/ouderling op, leg je vraag bij hem neer en probeer dan tot een oplossing te komen. Zorg dat je goed overkomt. Dat mensen voelen dat je er helemaal voorgaat! de Heere schenkt en onderhoudt; Hij weet wat je nodig hebt Maak daar ook gebruik van! Bid en werk!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

Spurgeon