Ds. Vreugdenhil neemt uitspraken terug

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik een vraag stellen over dit artikel van CVandaag: 'GerGem-predikant betuigt spijt na positieve uitspraken over dr. Van den Brink'. Ds. Vreugdenhil heeft in een preek in Vlissingen gezegd dat het interessant is om de boeken van dr. Van den Brink te lezen. Nu blijkt dat ds. Vreugdenhil zijn uitspraken moest terugnemen.

Ik zou graag van iemand uit de Gereformeerde Gemeenten horen waarom ds. Vreugdenhil deze uitspraak heeft moeten terugnemen. Het aanraden om een kritisch boek te lezen en daar eens goed over na te denken mag volgens mij nooit een reden zijn om van iemand te eisen woorden terug te nemen.

Het lijkt erop alsof ds. Vreugdenhil vaker te maken krijgt met een correctie. Over zijn preken in Vlissingen, zijn spreken bij stichting JijDaar, zijn deelname aan het vertaalwerk voor de Herziene Statenvertaling en nu weer over zijn uitspraken in een preek over dr. Van den Brink. Hoeveel ruimte heeft een dominee om hierin eigen keuzes te maken?

Antwoord

Beste broeder,

Bedankt voor je vraag. De vraag die je stelt in verband met ds. Vreugdenhil, over het terugnemen van zijn woorden, eindigt met de vraag van jou aan mij: Hoeveel ruimte heeft een dominee om hierin eigen keuzes te maken?

Ik vind deze vraag heel duidelijk: hij moet binnen de grenzen van Gods Woord blijven. Daar komt voor veel kerkgenootschappen bij dat hij binnen de regels van zijn kerk moet blijven. Ds. Vreugdenhil is niet buiten de grenzen van Gods Woord gegaan. Maar hoorders of collega’s hebben gevonden dat dit niet op de preekstoel gezegd mag worden. En daarom is hem gevraagd zijn woorden terug te nemen (denk ik). We moeten daarbij natuurlijk wel oppassen dat we niet op een verkeerd moment aan de bel trekken, of iets verbieden zoals vroeger de Bijbel verboden was.

Als zoiets in de publiciteit komt doet het altijd stof opwaaien. We zijn helaas als christenen heel erg dol op brandjes stichten. De goegemeente gaat er gelijk op in en zo wordt iets zomaar weer een “hak-en-steek-spel.” En dat is nu net wat de Heere niet wil in Zijn gemeente. Hij wil dat we als broeders samen optrekken en dat het Evangelie gepreekt wordt aan alle volken. En dan wel: de volle waarheid van het Evangelie. En dat wordt tijdens de heen en weer schrijverij wel eens uit het oog verloren.

We zullen de ander liefhebben. Dat is het extra gebod dat de Heere Jezus Zijn discipelen (EN ONS) wilde en wil leren. Johannes 13:34: “Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkaar liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkaar liefhebt.”

Laten we vooral niet meewerken om een blaam op ds. Vreugdenhil te werpen. Hij is voor veel mensen tot rijke zegen geweest, en nog. Laten we daar vooral op letten en biddend verder gaan in plaats van mee te doen aan alle gepraat op negatieve manier. Het Koninkrijk van God wordt niet gebouwd door roddel en schelden. Dat breekt het juist af.

De Heere wil dat Hem geloven en aandacht schenken aan Zijn woorden. Hij zegt bekeert u: terug naar de Heere. Maar Hij zegt ook: “Geloof het Evangelie”, Markus 1:15. Goed onthouden hoor! Daar ligt ons behoud en onze redding.

Hartelijke groet en Gods zegen,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Lees ook de reactie van ds. Van den Brink 'Spijtbetuiging GerGem-predikant wijst op kerkelijke belangen' (20/09) en de uitleg van ds. Vreugdenhil (27/09).