Wij hebben al een aantal jaren verkering en wij zijn er nog steeds niet uit naar...

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Wij hebben al een aantal jaren verkering en wij zijn er nog steeds niet uit naar welke kerk wij moeten gaan wanneer wij getrouwd zijn. We zijn nu beiden Ger. Gem. Ik wil hier het liefst blijven omdat wij van thuis uit altijd naar deze kerk zijn geweest. Mijn vriend wil graag naar Hersteld Verband. Als wij blijven verschillen van mening, wat moeten wij dan doen? Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen, zeggen ze toch? Mag je dan niet met elkaar trouwen? Ik wil zo graag dat we beiden hetzelfde willen. Weet u wat wij moeten doen? Wij zijn toch beiden geplaatst in de Ger. Gem.? Dan moeten wij toch eigenlijk hier blijven? Of is het niet verkeerd om te veranderen van kerkverband?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Is niet zo eenvoudig om hierin een weg te vinden. Ik ben het hartelijk met je eens dat het toch wel nodig is om kerkelijk binnen het huwelijk dezelfde weg te gaan. Er is al heel veel ellende ontstaan als men kerkelijk verschillende wegen ging. Het minste is wel dat jullie als jullie getrouwd zijn, zondags dezelfde diensten bezoeken. Hoe kan er anders ook ooit sprake van zijn om het gehoorde Woord samen te bespreken?

Je hebt ook wel gelijk dat het niet zomaar om het even is, in welke kerk je geboren bent. Daar is in de eerste plaats je plaats. Het is niet zo vruchtbaar als mensen al te makkelijk en lichtvaardig van kerkverband veranderen. De kerk is geen supermarkt met voor elk wat wils, naar eigen keuze. Trouw aan je kerk is een goede zaak in een tijd waarin een gezond kerkelijk besef steeds meer ontbreekt. Lastig is wel dat je wel jouw reden noemt voor je voorkeur voor de Ger. Gem., maar niet de reden waarom je vriend Hersteld wil worden. Daar ligt toch wel kern van de zaak. Is dat omdat hij graag tv in huis wil en dingen wat makkelijker opneemt qua levensstijl, of hoort hij echt verschil in prediking. Heeft hij een andere visie op het verbond dan binnen de Ger. Gem; gaat het misschien om het aanbod van genade en de prediking van de beloften?

Kortom: Ik zou niet lichtvaardig van kerkverband veranderen en indien mogelijk blijven waar je bent, maar je moet ook eerlijk naar elkaar luisteren en elkaars argumenten wegen, zeker als het inhoudelijke zaken betreft. Als het er niet om gaat gelijk te hebben, maar om echt inhoudelijke zaken, is het heel goed hier samen over te spreken, en het kan jullie relatie verdiepen. Dan kan het ook zijn dat je op grond daarvan en in biddend opzien, toch voor een ander kerkverband kiest, of juist ook niet. Het gaat ten diepste ook niet om een kerkverband, maar om de prediking van verzoening, en waar deze het zuiverst wordt gebracht. Van harte wijsheid toegewenst!

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek