Nieuwe relatie aangaan

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb lange tijd een relatie gehad, met iemand die seksueel contact heeft gehad met anderen, waarvan een kind is gekomen. Hierna heb ik een relatie gekregen, waarbij ik ook seksueel contact had. Ik handel in strijd met wat God van me vraagt, omdat ik weet dat er in de Bijbel staat als je zo heb geleefd je zo mogelijk ook moet trouwen. Maar dit kan voor mij niet, omdat uit de vorige relatie al een kind is geboren en er andere omstandigheden zijn die een relatie niet in stand houden. Wat is hierin toch de juiste keuze? En zou ik ooit eventueel een nieuwe relatie mogen aangaan?

Antwoord

De feitelijke omstandigheden en het emotionele gewicht daarvan voor jou en anderen, zijn mij in je vraag niet helemaal duidelijk. Ondertussen geef je nogal wat aan... Het past aardig in het plaatje van een vrije moraal. Maar... dan wel van een ‘gewetensvol’ mens. God staat nog niet geheel buiten spel. En met het oog op een (toekomstige) relatie wil je een rechte weg gaan. Dat lijkt mooi, maar je vraag noopt mij niet tot het geven van complimenten.

Tja... ik kan met je vraag niet zo veel. Een diepgaand pastoraal gesprek zou niet verkeerd zijn. Gebed zou daarin een belangrijke plaats moeten krijgen.

Ik adviseer je om, áls je nood echt is, contact te zoeken met een ambtsdrager/vertrouwenspersoon in je directe omgeving.

Graag zeg ik jou en ook mijzelf: Niemand van ons leeft zichzelf. Wij leven voor het aangezicht van God. Hij heeft het volste recht op een open en eerlijke relatie met ons. Een liefdesrelatie! Misschien wordt het dringend tijd Die God eens werkelijk serieus te nemen! Ga die relatie aan!

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk