(...) Is kippenvel krijgen, of moeten huilen, heel rustig worden van binnen een ...

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Hoe weet je of je Gods nabijheid, vrede en liefde écht ervaart, of dat het 'gewoon' schijn is? Hoe weet je dat verschil? Ik hoor mensen om mij heen wel eens zeggen: Ja, maar als je God vóelt hoeft dat niet echt zo te zijn. Het kan de duivel wel zijn. Hoe moet ik hier mee omgaan? Is kippenvel krijgen, of moeten huilen, heel rustig worden van binnen een werk van God?

Antwoord

Emotionaliteit is 'in' vandaag. Ook na voetbalwedstrijden staat men vandaag te huilen van vreugde of van verdriet. En ook van het zingen van het Wilhelmus bij bepaalde gelegenheden krijgt men soms kippenvel.

Je noemde een woord dat in hoge mate bepalend kan zijn voor je vraagstelling, namelijk het woord “liefde”. Als je getrouwd bent of verkering hebt, behoeft dit geen vraag te zijn of je elkaar lief hebt. En als het dit wél is dan had je met die persoon niet moeten trouwen of je maakt je verkering zo snel mogelijk uit. Lijkt me vrij simpel. Maar ik begrijp dat de praktijk ietsje ingewikkelder kan zijn. Bij liefde gaat het ten diepste om de ander en om God, Die liefde is. Daaromheen behoren die andere begrippen als “vrede” en “Gods nabijheid”. In alles wat je noemt, kan iets van God zijn als “het suizen van een zachte stilte” (1 Kon. 19:12). Maar het zou ook zo kunnen zijn dat dit niet zo is. Zoals gezegd onze cultuur is momenteel zeer emotioneel. Zo gezien heef je omgeving gelijk. Alleen wanneer ze dit zegt omdat je niet in een bepaalde geestelijke systematiek of schematiek past, dan wordt het een ander verhaal. Vraag het aan de Heere, vgl Psalm 139:23, 24: "Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwige weg".

Tenslotte je vraag draait ten diepste om jezelf, als ik me niet vergis. In ieder geval te veel. Als het om God gaat en om de Heere Jezus en om de verzoening van je leven, dan getuigt de Geest met onze geest dat wij kinderen van God zijn (Rom. 8:16). En naar mate deze zaken sterker en duidelijker voor je leven, zul je dit getuigenis van de Geest sterker beleven. Want de Geest is nooit los te maken van het Woord. Daarom is geestelijke ervaring altijd onderworpen aan het Woord van God.
Gode bevoelen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs