Gods spreken buiten Zijn Woord

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

N.a.v. de vraag interactie tussen hemel en aarde heb ik nog een aanvullende vraag. De Heere spreekt tot ons d.m.v. de Bijbel, Zijn Woord dus. Maar in (vaak evangelische) boeken wordt vaak beweerd dat God n.a.v. bepaalde zaken een antwoord ingeeft, wat absoluut niet in de Bijbel staat. Zo is iemand zijn sleutel kwijt en vraagt om hulp. Hij krijgt in zich dat hij onder het bed moet kijken en ja hoor, daar ligt de sleutel. En zo zijn er veel meer voorbeelden volgens deze mensen. Kan dit ook kloppen, of krijgen we uitsluitend antwoord via Gods Woord?

Antwoord

Natuurlijk spreekt God door Zijn Woord. Dat is duidelijk. Toch kunnen er door God wel aanwijzingen gebruikt worden die ons kunnen helpen om Gods Woord des te beter te verstaan. Gideon vroeg ook om een teken om te weten of Gods Woord waar zou zijn. Echter, het moet wel bevestiging zijn van Gods Woord. Dat neemt niet weg dat je mag vragen om de meest -voor ons vaak- onbelangrijke, zaken. Neem dat voorbeeld van die sleutel. Dan kan het achteraf weleens bijzonder zijn dat je de sleutel vond en dat je op een plek ging kijken waar die nou net lag. Dan mag je best zeggen dat God je naar die plek geleid heeft. Het is wat anders om te zeggen dat God je die plek aanwees. Hij zegt in Zijn Woord dat je met alles bij Hem mag komen, maar Hij zegt niet in Zijn Woord waar een sleutel ligt. Dat bewaart ons ervoor dat we God teveel laten zeggen wat helemaal niet in de Bijbel staat. We mogen wel weten dat God ons leven leidt. Op een wonderlijke manier vond de knecht van Abraham de vrouw voor Izaäk. God had beloofd dat Hij daarvoor zou zorgen en Hij heeft allerlei aanwijzingen daarvoor gebruikt om Izaäk en Rebecca bij elkaar te krijgen. Ik hoop dat deze aanvulling op een eerder antwoord verhelderend mag zijn.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

Gods wil