(...) Heeft u een tip voor mij dat ik wel mijn eigen mening durf te vormen en te...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 jaar en erg afhankelijk van anderen (vrienden). Als zij een mening hebben, wil ik eigenlijk dezelfde mening hebben. Zelf kan ik nauwelijks een mening vormen. Dit vind ik erg vervelend. Heeft u een tip voor mij dat ik wel mijn eigen mening durf te vormen en te uiten?

Antwoord

Beste...

Het is helemaal niet zo vreemd hoor dat jij het lastig vindt om een mening te vormen. Sommige dingen zijn ingewikkeld genoeg en je bent ook nog eens heerlijk jong. Er zijn nog zoveel zaken/onderwerpen waar je de tijd voor moet hebben om er een mening over te kunnen vormen of waar je eerst meer over zou moeten weten voordat je een standpunt kunt innemen. Weet je, zoveel mensen (en misschien je vrienden ook wel) roepen van alles, maar heel vaak is dat niet iets wat zij kunnen onderbouwen of beargumenteren. Als je namelijk doorvraagt (en dat doe ik vaak), krijg je antwoorden als: “Ik vind dat nu eenmaal zo.”  We leven echt in een “ik-vind-cultuur”, en dan lijkt het heel wat, wat mensen zeggen en roepen, maar het soms niet meer dan een gevoel of zelfs slechts lucht.

Voor jezelf is het belangrijk dat je zelf leert waar je staat en wat je overtuigingen zijn. Zoals gezegd: dat kost tijd en daar blijf je je hele leven mee bezig. Er komen immers telkens weer nieuwe dingen bij. Soms ook hoef je niet persé ergens een mening over te hebben en kun je als antwoord geven als mensen je ergens om vragen, dat je er nog niet genoeg over hebt nagedacht (of er niet genoeg van weet) om er iets zinnigs over te zeggen.

Wat je kan helpen in het vormen van een mening, is dat je gewoon verschillende mensen vraagt hoe ze over een bepaald onderwerp denken. Meestal krijg je dan van verschillende kanten en invalshoeken iets te horen en als je dat dan eens rustig afweegt, kun je zelf bedenken hoe je tegenover dat onderwerp staat. Neem er gewoon de tijd voor.

Dan nog iets anders. Je bent niet alleen leuk en gewaardeerd als je hetzelfde denkt als anderen. Veel jonge mensen (trouwens ook ouderen) denken dat, maar het is echt niet zo. Mensen hebben er respect voor als je een geheel eigen idee of standpunt hebt. Mensen vinden het eigenlijk helemaal niet zo leuk als je onder de veiligheid duikt van iedereen die hetzelfde denkt zogenaamd. Je mag je prima onderscheiden van andere mensen, als er maar geen veroordeling van uitgaat over mensen die anders denken. Als mensen respectvol met elkaar omgaan in de veelkleurigheid van al hun verschillen is dat juist heel boeiend. En volgens mij is dat nog bijbels ook! Eenheid in verscheidenheid. Als we dat met elkaar kunnen opbrengen is samenleven prachtig en zouden heel wat ruzies voorkomen worden.
Ik hoop dat je de durf kunt opbrengen om hierin een goed voorbeeld te geven. Dat zou geweldig zijn!

Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

psychologie