Is spreuken 3 vers 6 een voorwaardelijke of een onvoorwaardelijke belofte? Wat i...

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Is spreuken 3 vers 6 een voorwaardelijke of een onvoorwaardelijke belofte? Wat is het verschil nu precies tussen een voor- of onvoorwaardelijke belofte?

Antwoord

De tekst die je noemt is een hele mooie. Ik zou het jammer vinden als we de kracht van het Woord er af gaan halen, door er allerlei (menselijk bedachte) indelingen in aan te gaan brengen. Daarom moeten we dit Woord laten staan, zoals het er staat. Het is een belofte: als je met de Heere leeft en Hem betrekt in alles wat je doet, laat, aanvangt of juist loslaat, dan belooft Hij je daarbij te leiden en tot het juiste doel met je leven te komen. Dan moeten we die belofte niet omdraaien en zeggen: is A een voorwaarde om B te verkrijgen? De Heere belooft en schenkt, en het is aan ons de keus of we dit aannemen of verwerpen. Wanneer wij Hem kennen in al onze wegen, zullen wij nooit zonder Zijn leiding zijn, want Hij heeft het Zelf beloofd. En die belofte is vast en zeker.

Ik zal met een voorbeeld toelichten wat ik bedoel. Op mijn studeerkamer hangt een bordje uit het huis van mijn overleden ouders. Daarop staat: "werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u", 1 Petr. 5:7. Dat moeten we ook niet om gaan draaien, zo in de zin van: zorgt God dan alleen maar voor mij, als ik al mijn bekommernis (zorgen) op Hem werp? Dus voorwaardelijk? Dat is een verkeerd omgaan met de tekst. De Heere belooft om voor ons te zorgen, en Hij wil niets liever dan dat wij al onze zorgen op Hem werpen. Dat wil een liefhebbende Vader toch? Als wij onze zorgen dan tóch weer meenemen of Hem niet te hulp vragen, dan doen we de Heere en onszelf tekort. Hij zorgt ook wel voor ons, ook als we onze zorgen niet op Hem werpen, maar Hij wil in liefde ons leven verlichten.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Ds. W. van der Wind