Gods verlangen dat alle mensen zalig worden

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Van den Brink. Ik heb een vraag over uw antwoord m.b.t. 1 Timoteüs 2:4, waarin u het heeft over Gods wil van het bevel en Gods van het besluit. U schrijft: “Wil God met de wil van het besluit dat alle mensen zalig worden? Nee, want dat zouden ook alle mensen metterdaad zalig worden. En de Bijbel stelt duidelijk dat dit niet zo is. Er is geen alverzoening. Als er in 1 Tim. 2:4 staat dat God wil dat alle mensen zalig worden, dan gaat dat dus over de wil van het bevel. God nodigt, beveelt en roept iedereen die het Evangelie hoort om het te geloven.”

Maar zegt u hier niet eigenlijk hetzelfde als ds. Schultink die zegt dat als God iets wil, dan gebeurt het ook? Zou deze tekst, juist om dit soort misverstanden niet anders vertaald moeten worden vanuit het Grieks? Allereerst Gods “wil” (thelo of ethelo) dat hier vertaald kan worden met “verlangen”. Dan staat er, dat het Gods (diepste) verlangen is dat alle mensen zalig worden. Hiermee kijken we God in Zijn liefdeshart.

In de tweede plaats het woord “alle” (pas), dat ook vertaald kan worden met “enkele uit alle soorten”. Daarnaast is er ook de verklaring dat het hier gaat om Gods geopenbaarde en Zijn verborgen wil. Met uw uitleg erbij zijn dat dus vier verschillende en m.i. plausibel te hanteren exegeses van dezelfde tekst. Hoe denkt u hier over?

Antwoord

Beste vragensteller,

Graag verwijs ik je naar de onderstaande lezing die ik onlangs heb gehouden voor Geloofstoerusting. Daarin leg ik uit welke exegeses er van 1 Timotheüs 2:4 mogelijk zijn.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink