(...) Gisterochtend had onze dominee in de preek over voorbedes en daarin zei hi...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Heijkamp. Ik stel deze vraag aan u, omdat ik u een beetje ken. Gisterochtend had onze dominee in de preek over voorbedes en daarin zei hij ook dat je het "Onze Vader" alleen mag bidden in (door) het geloof met Christus. Hij zei ook dat het woordje "onze" in dat gebed van wezenlijk belang is en dat je dat gebed niet zomaar kunt bidden uit gewoonte. Betekent dit dus dat je het ware geloof moet kennen, dus bekeerd moet zijn, wil je dit gebed bidden? Maar ik merk dat heel veel mensen dat gewoon bidden omdat het een standaardgebed is en ook kinderen leren dat gebed als lied op school. Maar ik schrok hier best wel van, want als ik eerlijk ben dan bid ik dit ook wel een beetje uit gewoonte. Maar toen ik daar later over nadacht, zat ik ook te denken dat je dan ook lang niet alle psalmen meer mag zingen, want in sommige psalmen komt dit op hetzelfde neer. Maar hoe denkt u hierover?

Antwoord

Misschien vind je mijn antwoord teleurstellend, maar ik ben het van harte eens met hetgeen de dominee heeft gezegd over het Onze Vader. Dat kinderen dit gebed op school leren is een goede zaak. Ze moeten de Heilige Schrift leren en bestuderen. Daar horen tevens de psalmen ook bij om te leren. Wanneer alleen zij die de Heere vrezen, mochten zingen: God heb ik lief, dan bleef het misschien wel erg stil in de kerk en dat is niet tot Gods eer. Onbekeerd zingen en bidden moest ons uitdrijven naar de Genadetroon om het van de Heere te mogen leren.

Bidden uit gewoonte doen we helaas allemaal, ook Gods kinderen doen dat als zij de bediening van Gods Geest missen. Het zou een zegen zijn op de prediking van de dominee wanneer je er niet alleen van schrok, maar dat het uit drijft naar de Heere toe, want dat is het doel van allerlei ontdekkende opmerkingen die gemaakt worden. We doen zoveel dingen gewoon. Zelfs bidden kan gewoonte zijn en dan is het beter om het Onze Vader maar niet te bidden. Opdat we gaan smeken om de leiding van Gods Geest, Die in ons bidt met onuitsprekelijke zuchtingen.

Weet je wat gebeden mag worden: Heere, zendt Uw licht en Uw waarheid neder. Ik wens en bidt je veel gebedsgave en genade toe om het alleen van Hem te verwachten. De discipelen baden ook: Heere, leer ons bidden. Toen leerde Hij hen dit heilige gebed. Niet opdat zij het uit gewoonte of klakkeloos zouden bidden, maar door het geloof in Christus. En de discipelen waren Gods kinderen.

Met heilbede,
Ds. J. D. Heikamp