Haatgevoel

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Stel, je hebt God op enig moment liefgekregen en je bent wedergeboren. Kan je dan op enig moment nog God haten? Ik merkte bij het lezen van de kruisiging een haatgevoel tegen Jezus in mij en ik kon mij helemaal voorstellen dat ik Hem zelf aan het kruisigen was. Ik heb verder geen mentale problemen of zoiets. Ik vraag me daarom af waar dit vandaag kan komen. Is dit de zonde die nog in mij zit, de oude mens? Of heb ik me dan bedrogen en kan ik absoluut geen oprecht kind van God zijn?

Antwoord

Beste vrager,

Ik denk dat iemand die de Heere lief heeft gekregen God niet meer kan haten. Want wat is de wedergeboorte? Dat is toch van dood levend worden? Je kunt in dit verband ook zeggen: het is overgaan van haat naar de liefde. De haat kwam in ons door het verlaten van God (de zondeval) , maar Gods  liefde komt bij de wedegeboorte in het leven door de vereniging met Christus. Wat God doet dat zal tot in eeuwigheid zijn. Als de liefde Gods in onze harten is uitgestort kan er nooit meer een haten van God komen.

Het is wel zo dat we van nature, dus vanaf onze geboorte, geneigd zijn om God en de naaste te haten. Dat is onze erfzonde. Maar Gods liefde, gewerkt door de Heilige Geest, is zo sterk dat die nooit meer verdwijnen kan. Er kan wel sprake  zijn van een tijdelijke inzinking, maar nooit meer van het te niet gaan van de liefde van God. Anders zou de zonde sterker zijn dan Gods vernieuwende werk.

In een huwelijk zie je nog wel eens dat mensen die elkaar liefde en trouw beloofden, elkaar later gaan haten, maar dat kan nooit het geval zijn waar God Zijn liefde aan Zijn bruid gegeven heeft. Staat er niet: “Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde?”, Jeremia 31.

Je mag nog leven in het heden van de genade. Dat betekent, al zou je de Heere nooit echt lief gehad hebben, dat je vandaag er nog om mag bidden en het zal je gegeven worden. Want die bidt, die ontvangt.

Met hartelijke groet en verwacht alles van Christus,
Ds. A. K. Wallet