Lang op zoek naar de juiste studie

J.M. Strijbis / 2 reacties

Vraag

Ik ben al best lang op zoek naar de juiste studie. Had mijzelf ingeschreven voor een studie. Helaas kan ik deze wegens omstandigheden pas in februari gaan volgen. Hierdoor ga ik twijfelen of dit wel de juiste keuze is. Zijn er mensen die ooit wel eens contact op hebben genomen met iemand die je daar mee kan helpen? En natuurlijk goed zijn geholpen daar. Vind het namelijk nog al een pittige keuze die studie...

Antwoord

Om de juiste studiekeuze te maken valt inderdaad niet mee. Mogelijk heb je een studiekeuzetest gedaan, maar dan nog. Halverwege het jaar starten hoeft niet onvoordelig te zijn. Je gaat dan eerst de maatschappij in met een baan en ondertussen merk je bij jezelf of de voorlopige keuze vaster komt te ‘zitten’ of niet. Mocht je dan merken toch niet de juiste keuze gemaakt hebben, dan ‘verspeel’ je wel een jaar. Maar ja, weggegooid is zo’n jaar natuurlijk niet, want je ontwikkeling blijft niet stil staan. Er zijn wel bureaus die je willen helpen bij je keuze, maar niets voor niets. Bijvoorbeeld: www.bureaustudiekeuze.nl of www.hoedemakeradvies.nl

Vergeet niet dat je de Heere overal naar mag vragen. Hij wil ook bij het maken van de juiste keuze een Helper zijn. Sterkte bij het maken van je keuze.

Vriendelijke groeten,
Johan Strijbis

Lees meer artikelen over:

studiekeuze
2 reacties
mortlach
Als ik heel eerlijk ben, weet je pas of je studiekeuze juist was nadat je er al een tijdje aan bezig bent. Aan de ene kant is dat natuurlijk vervelend, maar aan de andere kant kan het een hoop druk wegnemen omdat er toch niets is wat je eraan kunt doen.

Er zijn natuurlijk wel een paar dingetjes, maar die liggen zo voor de hand dat ze het melden nauwelijks waard zijn. Als je niks om getalletjes geeft, is accountancy waarschijnlijk niks voor jou. Als je een talenkuiltje hebt i.p.v. een talenknobbel, is Vergelijkende Taalwetenschappen waarschijnlijk niet de juiste keuze.

Aan de andere kant is het zeer lastig goed te onderzoeken wat een studie allemaal precies inhoudt, en elke studie heeft onderwerpen die je beter liggen of juist minder (in mijn geval: studie Engels: schrijfvaardigheid en Syntax meer; Oud-Engels een heel stuk minder).

Samenvattend: kies iets wat je leuk/interessant lijkt en als het na een paar maanden blijkt dat het toch tegenvalt, dan kies je gewoon wat anders. Veel succes!
hansa
Tja, we leven in het keuzetijdperk. Wees niet al te benauwd hoor. Ik ken iemand die geschiedenis gestudeerd heeft en nu bij Justitie werkt en ook iemand die geschiedenis studeerde en nu vertaalwerk doet. Je kunt je hele leven niet overzien, dus moet je een keus maken waar op dit moment je talenten en interesses liggen. Maar ik raad je wel aan om trouw te blijven aan je keus en de studie die je gekozen hebt af te maken. Als je eenmaal werkt kan je altijd nog een deeltijdstudie doen.