Vader naar porno zien kijken

Ds. J. Westerink / 11 reacties

Vraag

Op het moment zit ik ergens heel erg mee. Ik heb tot mijn grote verbazing mijn vader naar porno zien kijken enzo. Ik ben daarna gelijk stil weggegaan en heb gezorgd dat hij niets van mij heeft gemerkt. Dit moment heeft mij heel veel verdriet gedaan en heeft mij geschokt. Ik ga me ook heel veel zorgen maken of hij mijn moeder nog wel leuk vindt. Momenteel is voor mij het probleem dat ik niet weet wat ik hiermee moet doen. Moet ik tegen mijn vader zeggen dat ik dit weet? Moeten mijn moeder, broertjes en zusjes het weten of juist niet? Ik bid dat de Heere mij in deze situatie bijstaat, dat is op dit moment het enige waarvan ik zeker weet dat goed is om te doen. Kunt u vertellen wat verder goed is om te doen? Hoe moet ik nu verder?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bezorgde dochter,

Je zorg en verdriet bij de ontdekking van wat je vader deed of doet, kan ik goed begrijpen. Je verwarring en je vraag wat te doen ook. Dit luistert heel nauw en je wilt natuurlijk graag helpen en niets stuk maken. Goed dat je bidt tot de Heere om wijsheid in deze situatie. Goed ook dat je advies vraagt.

Maar bij dat laatste begint mijn moeite. Wat moet ik je adviseren? Ik weet niet hoe de verhoudingen bij jullie thuis liggen: jouw relatie tot je vader en tot je moeder? Hoe oud zijn je broertjes en zusjes? Ben jij de oudste?

In het algemeen zou ik het volgende willen zeggen. Spreek hier niet over met je broertjes en zusjes in dit stadium, tenzij je bang bent dat je vader misbruik van (één van) hen maakt. Misschien moet je er met je moeder over spreken maar dat is mede afhankelijk van de verhouding tussen jou en je moeder en de verhouding van je moeder tot je vader. Misschien is het het beste, wanneer jouw verhouding tot je vader goed is, er hemzelf onder vier ogen op aan te spreken en hem zelf te vragen dit met je moeder te bespreken. Vaak beloven mensen in die situatie van alles, terwijl het probleem toch blijft. Daarom moet je moeder ervan weten. Maar nogmaals, concrete adviezen in deze situatie vind ik moeilijk omdat ik jullie niet ken.

Verder, wanneer je bij je vader niet verder komt, hebben jullie een dominee die je vertrouwen kunt en die jullie als gezin kent? Dan zou je hem in vertrouwen kunnen nemen en hem kunnen vragen je te helpen. In elk geval moet er op enig moment over gesproken worden met je vader, want dit soort dingen stopt meestal niet vanzelf.

Laat het maar weten als ik je verder kan helpen. Intussen wens ik je veel wijsheid toe en de hulp en zegen van de Heere.

Een hartelijke groet,
Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

pornovader
11 reacties
VrouwkeZondernaam
Heel veel Sterkte en deel je zorg in ieder geval ook met een ouder en wijs mens die je echt kan vertrouwen en die je bij kan staan.
Lecram
Het zou zelfs mogelijk kunnen zijn dat je vader dit eenmalig heeft gedaan en er zelf ook spijt van heeft. Wees in ieder geval voorzichtig met aannames.
Het is erg belangrijk dat je dit eerst 1-op-1 met je vader bespreekt. Stel vragen, ga niet verwijten en bied ook je hulp aan. Ga zeker niet dreigen door te zeggen dat je dit met anderen gaat delen. Houd het onder jullie beiden.
AHHK76
Ik ben bang dat dit niet de eerste keer en niet de laatste keer is als je niks doet. Dus probeer het te bespreken met je vader en/of je moeder. Sterkte en wijsheid toegewenst. Het kan zijn dat je vader gaat ontkennen.... Als het nodig is kun je een vertrouwd persoon uit de kerk of familie inschakelen.
beiteltje
Je reageerde gelukkig net als Sem en Jafeth. Zij zullen net als jij verward en verdrietig zijn geweest. Blijf van je vader houden en probeer het gesprek aan te gaan, hoewel het erg moeilijk zal zijn. Misschien kan je op het goede moment vragenderwijs het gesprek aangaan: 'Papa, wat zou u doen als u mij bezig zag met het kijken van porno?' Of iets in die geest. Veel sterkte toegewenst.
andrew
Nou als je je pc aanzet krijg je heus niet ongevraagd porno te zien, dus moet je vader via google via bepaalde woorden gezocht hebben naar porno. Dus toevallig en eenmalig lijkt me sterk. Hij heeft er bewust naar gezocht en helaas is porno verslavend en ga je zo vreemd als je getrouwd bent.
Steinway
@andrew....dat lijkt me nogal kort door de bocht of zijn er wetenschappelijke studies die bevestigen dat als je porno kijkt de volgende stap vreemd gaan is?
Vissermar31077
Het Evangelie van Matthèüs, 5:28 - Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.

Wanneer je porno kijkt en je bent getrouwd, dan ga je vreemd.
Steinway
@vissermar.....hiermee versimplificeer je het punt denk ik.....maar ik lees nu pas het bovenstaande, das mijn fout en ik denk dat ik inderdaad beter naar het forum kan gaan
henkie
Porno kijken en de betreffende jonge dame begeren, kun je niet gelijkstellen lijkt me.
Vissermar31077
Ik heb het nog eens aan mijn man gevraagd hoe een man hier tegen aankijkt, ik als vrouw heb hier andere gevoelens bij denk ik.
Maar hij vond niet dat mijn gedachtengang onjuist was.
Ik denk dat het anders is als je man een vrouw tegenkomt op straat en hij denkt he mooie vrouw is dat. Daar heeft iedere man last van denk ik ( en vrouwen ook als er een stoere en knappe man langskomt.)
Ik vind het wat anders als je er als vrouw achterkomt dat je man heeft zitten kijken naar een man en/of vrouw die sexuele handelingen verrichten , terwijl hij getrouwd is met jou. Iets wat de bekroning zou moeten zijn op de liefde die je voor elkaar voelt word dan besmeurd. En ik geloof dat dat steeds terugkomt als je als echtpaar gemeenschap met elkaar hebt. Er komt een derde tussen. Want wat als je man of vrouw, want ook vrouwen ook in de verleiding van porno vallen, door het zien van deze beelden niet meer genoeg heeft aan jullie manier van gemeenschap. Gemeenschap gaat toch niet alleen om lust (waar het in porno om draait) maar om innige liefdevolle verbondenheid.
Sorry voor de misschien wat lange uitleg maar ik denk dat er bij deze problemen wel eens te weinig aandacht is voor de gevoelens van de partner van de man/ vrouw die porno kijkt.
henkie
Je gooit wel alles op een hoop, zeg ;-)

Laten we het erbij houden dat het inderdaad niet kan in en buiten het huwelijk en dat het voor de partner zeer pijnlijk kan zijn.