Gaan houden van veel oudere (getrouwde) kennis

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd ga ik heel veel om met een goede kennis van ons. Hij is half de 30 en ik ben 16. We kunnen ontzettend goed met elkaar praten, vooral over onze vragen over geloof en bekering. We voelen elkaar heel goed aan. Maar hij is getrouwd! En ik voel dat ik van hem ben gaan houden! Dit  kan niet goed gaan, maar wat moet ik (we) doen?!

Antwoord

Ik begrijp dat je in een moeilijk parket terecht gekomen bent. Een meisje (ik ga ervan uit dat je een meisje bent?) van 16 jaar oud en een man van 30. Nog los van het leeftijdsverschil, speelt hier een veel belangrijker aspect mee: de man is getrouwd.  De vraag stellen is hem eigenlijk al beantwoorden, want ik begrijp dat je zelf niet gelukkig bent met deze situatie. Gevoelens naar anderen liggen heel persoonlijk. Maar de Heere heeft ons -naast gevoel- ook verstand gegeven, en bovenal gehoorzaamheid aan Zijn woord. Wij zijn mensen die daarom juist een Bijbelse verantwoordelijkheid hebben tegenover elkaar vanwege de relatie met onze naaste - wie die naaste ook is.

Deze verantwoordelijkheid komt -met het oog op jouw vraag- hierin naar voren dat je je niet kan en mag inmengen in het huwelijk van een ander. Welke gevoelens je ook voor hem koestert, het neigt toch naar overspel. Hoe pijnlijk het ook voor jou moet zijn, ik kan je toch niet anders aanraden -zowel voor jezelf én voor die man-  dat  je aan deze relatie een radicaal einde maakt. Proberen daarbij je gevoelens op een ander (Ander) te richten. Probeer voor zover mogelijk elkaar niet meer te zien, om jouw en zijn gevoelens niet te prikkelen. Richt je bovenal op wat God van je vraagt. Met het gebed of Hij ook verkeerde gevoelens of verkeerd gerichte gevoelens van je af wil nemen en de leegte komt vervullen op Zijn manier.

Hartelijke groet,
Ds. M. F. van Binnendijk

Tags in dit artikel:

verliefdheid