Ik ben vanaf mijn 13e ongesteld. (...) Op dit moment ben ik weer veel over tijd,...

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik ben vanaf mijn 13e ongesteld. Nadat ik nog een paar keer onregelmatig was, werd het wel regelmatig. Tenminste, er zat meestal 27 dagen tussen, soms iets meer soms iets minder. Nu heb ik vanaf vorig jaar september soms heel veel last van hevige buikpijnen. Zo erg, dat ik er krom van lig en niets anders kan doen dan me op die pijn concentreren. Ook als ik weer ongesteld ben, heb ik heel veel pijn. De laatste keer dat ik ongesteld was (begin juni) was ik meer dan twee maanden over tijd. Op dit moment ben ik weer veel over tijd, terwijl ik niet zwanger kan zijn. Kan het dat ik een ontsteking bij mijn eierstokken heb zitten? Raad u het mij aan om naar de dokter te gaan? Op het moment heb ik niet veel buikpijn. Mijn vriend maakt zich best zorgen, omdat we later toch graag kinderen willen. Ik ben een keer voor de buikpijnen naar de dokter gegaan, maar toen had ik een ontsteking aan een darm. Ik heb ook veel pijn gehad bij mijn eierstokken (tenminste, ik vermoed dat die daar zitten). Komt het vaker voor dat mensen eerst regelmatig en dan onregelmatig ongesteld zijn?

Antwoord

Om met de laatste vraag te beginnen: Ja dit komt regelmatig voor. Je zou kunnen zeggen die verschillende centra die het ingewikkelde systeem van de  menstruele cyclus regelen moeten op elkaar afgestemd raken; 'rijpen'. Dit kost tijd en kan in het begin door verschillende oorzaken beïnvloed worden. Bijv. stress of intensieve sportbeoefening e.d.

De buikpijn t.o.v. de bloeding kan verschillende oorzaken hebben maar blijft soms ook onverklaarbaar. Ik denk niet dat je op grond van de locatie van de pijn iets over de oorzaak of orgaan kan zeggen. Ik raad zeker aan om naar de huisarts te gaan. Voor menstruatiepijnen zijn diverse goede medicijnen en gebruik ervan valt te overwegen en met de huisarts te bespreken. Ik denk dat het  te vroeg is om over consequenties voor het eventueel krijgen van kinderen zorgen te maken.

Ik hoop  dat dit een antwoord is waarmee je verder kan.

Vriendelijke groet,
Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

medisch