Inlegkruisje

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Een beetje rare vraag misschien, maar ik stel hem liever hier dan bij de huisarts. De laatste jaren heb ik veel last van vaginale afscheiding. Ik draag daarom overdag een inlegkruisje. Nu ik zwanger ben is deze afscheiding veel meer geworden. Ik weet dat dit normaal is, bij de vorige zwangerschap was het ook, maar nu is het wel ongewoon veel. Niet zo smakelijk, maar na twee uur loopt het inlegkruisje echt over. Hierbij zijn mijn schaamlippen gezwollen, rood, pijnlijk en jeukt het erg. Na de hechtingen van de vorige bevalling bleven er wat littekens achter, die nu zijn gaan groeien en vormen uitstulpingen, die overigens niet rood en pijnlijk zijn. Ik heb deze jeuk en afscheidingsproblemen vaker gehad, het ging dan over in een blaasontsteking en ik kreeg weer een kuur. Na een half jaar was mijn weerstand weg hierdoor, wat ik erg lastig vond; kreeg vrijwel elke maand wel een griepje. Daarom ging ik bij herhaling van de klachten niet gelijk naar de dokter maar dronk dan zelf extra water, at veel sinaasappels en weinig snoep en na vier dagen was het dan over. Maar nu helpt dat dus niet. Al met al voel ik me niet zo fijn hierbij en vraag ik me af wat het is en wat ik er aan kan doen. Zelf denk ik aan een schimmelinfectie ofzo. Ik ververs de inlegkruisjes 4 a 5x per dag nu en doe ‘s nachts zonder. Ook was ik me met een bepaalde zeep voor dat gebied, door de huisarts geadviseerd bij herhaaldelijke blaasontsteking in het verleden. Ik weet dat het beter is zonder inlegkruisjes te doen, maar dat zie ik nu echt niet zitten, omdat mijn kleding anders gewoon te nat wordt. Ook kust mijn man me wel eens op die plaatsen tijdens het vrijen. Hij heeft wel eens een koortslip (dan doen we dergelijke dingen tijdelijk niet), maar is dat van invloed op de situatie? Beetje genant allemaal, maar misschien is er iemand die er een goed advies voor heeft. Bedankt.

Antwoord

Afscheiding is inderdaad normaal en hormoonafhankelijk. Maar pijnlijk, rode en jeukende schaamlippen kan passen bij een gist infectie (candida). Helaas helpt veel drinken niet bij een gistinfectie. De urine brand dan wel wanneer het over de schaamlippen gaat. Daarbij heb je ook een witte niet ruikende afscheiding. Daar zijn vaginale capsules of crème voor welke de huisarts kan voorschrijven. Deze capsules en crème kunnen veilig gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Het is ook geen soa (seksueel overdraagbare aandoening). Wel kan het vrijen wat pijnlijker/branderiger zijn gedurende de tijd dat je deze infectie hebt.  Hieronder de patiëntenbrief die op de sit van NHG.org is te vinden (NHG = nederlands huisartsen genootschap).

Wat is Candida?

In de vagina leven bacteriën en schimmels. Dat is heel normaal. Tussen de verschillende soorten bacteriën en schimmels bestaat een natuurlijk evenwicht. Soms raakt dit evenwicht verstoord. Bepaalde schimmels kunnen dan gaan overheersen. Er ontstaat een schimmelinfectie, ook wel een candida-infectie genoemd.

Wat zijn de verschijnselen?

U kunt last krijgen van jeuk en witte, soms wat brokkelige niet-ruikende vaginale afscheiding. Het slijmvlies van de vagina kan rood, gezwollen en pijnlijk zijn. Plassen of vrijen kan hierdoor pijn doen of een branderig gevoel veroorzaken.

Hoe ontstaat het?

Verschillende factoren kunnen het evenwicht tussen bacteriën en schimmels in de vagina verstoren:

-Hormonale verandering lijkt de groei van schimmels te bevorderen. In de vruchtbare leeftijd komen vaginale infecties vaak voor. Sommige vrouwen krijgen rond iedere menstruatie een schimmelinfectie. Anderen krijgen het tijdens de zwangerschap.

-Vrouwen met diabetes hebben waarschijnlijk meer kans op vaginale schimmel-infecties.

-Grondig reinigen met zeep (ook neutrale zeep) irriteert het slijmvlies en vergroot de kans op schimmelinfecties.

-Antibiotica kunnen bepaalde soorten bacteriën in de vagina doden, waardoor schimmels de kans krijgen zich uit te breiden.

-Ook andere medicijnen, zoals corticosteroïden, kunnen de kans op het ontstaan van schimmelinfecties vergroten.

-Ook een verminderde algemene conditie, bijvoorbeeld door zorgen of drukte, lijkt het evenwicht tussen bacteriën en schimmels te kunnen verstoren.

Hoe wordt het aangetoond?

Een candida-infectie is meestal goed te herkennen aan het soort afscheiding en de irritatie van het vaginale slijmvlies. Soms moet de afscheiding worden onderzocht om het zeker te weten.

Adviezen

Om schimmelinfecties te voorkomen of het herstel te bespoedigen, kunt u een aantal dingen proberen. Probeer de natuurlijke toestand van het vaginale slijmvlies zo weinig mogelijk te verstoren. U moet zich niet vaker of grondiger wassen; zeep kan het vaginale slijmvlies irriteren. Het is beter om de schaamstreek onder de douche alleen met lauw water af te spoelen. De binnenkant van de vagina reinigt zichzelf.

Vrijen terwijl de vagina nog droog is, kan het slijmvlies irriteren. Zorg er bij de geslachtsgemeenschap voor dat u de tijd neemt om opgewonden te raken en gebruik zo nodig een glijmiddel.

Medicijnen

Een schimmelinfectie gaat meestal vanzelf over. Als de afscheiding of branderigheid erg hinderlijk zijn, dan is behandeling mogelijk met een vaginale tablet (clotrimazol) of een vaginale capsule (miconazol). Bij jeuk aan de schaamlippen kunt u daarnaast uitwendig een schimmeldodende crème aanbrengen. U kunt de tabletten of crème ook tijdens de zwangerschap gebruiken. Het duurt enkele dagen voordat de klachten overgaan. Soms is het nodig de medicijnen iets langer te geven.

Bij steeds terugkerende schimmelinfecties is het mogelijk om voor een periode van drie tot zes maanden één keer per maand een vaginale tablet (of capsule) te gebruiken, op de vijfde dag na het begin van de menstruatie. U heeft dan minder kans op schimmelinfecties. Ook deze behandeling kan niet garanderen dat de schimmel wegblijft. Een andere mogelijkheid is dat u alvast een recept meekrijgt, zodat u een terugkomende schimmelinfectie direct kunt behandelen. Een schimmelinfectie is geen seksueel overdraagbare aandoening (soa). Iedereen heeft deze schimmel al op de huid en slijmvliezen. Het hangt af van de omstandigheden of deze de kans krijgt een infectie te veroorzaken (bijvoorbeeld als de slijmvliezen geïrriteerd of geschaafd zijn). Uw partner hoeft niet meebehandeld te worden. Als uw partner klachten krijgt, zoals jeuk of uitslag aan de penis, gaat dat vaak vanzelf over; eventueel kan hij dezelfde uitwendige crème gebruiken die u gebruikt.

Hoe gaat het verder?

Een candida-infectie blijft ook zonder behandeling beperkt tot de vagina en kan geen kwaad. Het evenwicht tussen de bacteriën en schimmels herstelt zich meestal vanzelf. Soms kan het enige weken duren voordat de afscheiding en de jeuk overgaan. Ook gezonde vrouwen kunnen regelmatig last hebben van schimmelinfecties

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

medisch