Jezus vergeleken met Jona

Ds. A. van der Zwan / Geen reacties

Vraag

Als het over de opstanding van Jezus gaat wordt dat vaak vergeleken met Jona die drie dagen en drie nachten in de buik van de vis gezeten heeft. Maar Jezus heeft toch maar twee nachten in het graf gelegen? Hoe moet dit uitgelegd worden?

Antwoord

Wie de verschillende uitleggingen van de bewuste bijbeltekst uit Mat. 12:40 bekijkt, ziet dat de geleerden er ook allemaal zo hun gedachten over hebben. De meesten wijzen erop dat de tijdsbepaling -drie dagen en drie nachten- een joodse uitdrukking is geweest, waarbij niet aan hele etmalen gedacht hoeft te worden. Ook een deel van een etmaal telde als een hele dag mee.

Dat er ook van drie nachten gesproken wordt, komt volgens bepaalde verklaarders doordat we hier met een standaarduitdrukking te maken hebben, die je dus niet helemaal tot op de punt en de komma moet narekenen.

Veel belangrijker is de inhoudelijke betekenis van de vergelijking met Jona's verblijf in de vis. Daarbij kun je zeggen: zoals iedereen had verwacht dat Jona altijd in de oceaan zou zijn gebleven, zo is ook de Heere Jezus wel voor enkele dagen uit het publieke leven weggedrongen, maar men zal Hem slechts enkele (drie) dagen het zwijgen kunnen opleggen. Een deel van de vrijdag, de zaterdag en enkele uren van de zondag.

Ds. A. van der Zwan

Tags in dit artikel:

JonaPasen