Posters van Visje

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Wat vind u van de posters van Visje? Wat zou u er van vinden als u deze tegenkomt op de bushalte of bij iemand aan de muur? Persoonlijk vind ik er wel mooie tussen zitten, al kan het averechts werken, als ze getoond worden op treinstations en bushaltes.

Antwoord

Ik heb de posters gezien. Het duurde even voor ik ze gevonden had. De layout doet me denken aan de manier waarop Loesje  (klinkt als Visje?) met pentekeningen en korte kreten vooral in de jaren tachtig en negentig met soortgelijke posters publiekelijk actief was.

Ze zijn inderdaad bijzonder gevat. Niet bepaald aanstootgevend, wel gevat. Toch kun je jezelf afvragen voor welk milieu (welke lezerskring) ze nu precies bedoeld zijn, en welk effect je ermee wil bereiken. Nadenken, zal iemand zeggen. Maar daarna...

Ik kan me voorstellen dat ze sprekender zijn wanneer ze op een perron of bushokje hangen, waar mensen al vanzelf 'stil' gezet worden en tot lezen gedrongen, dan wanneer je er op met je fiets of auto aan voorbij snort.  De teksten lijken bedoeld voor mensen die nauwelijks of niets van de Heere God en Zijn Woord weten. Hoe 'kerkmensen' erop reageren, weet ik niet. Stel jezelf vooral de vraag: "Wat is de bedoeling hiervan en beantwoord de uitwerking ervan ook aan die bedoeling?"

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

evangelisatie