Zwanger worden via een spuitje

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Heb al het één en ander gelezen over het “niet op een gewone manier zwanger worden”. En dat dit kan middels bijv. een spuitje. Ik reageer vaginistisch en daardoor zou een zwangerschap via de 'gewone' weg lastig worden. Met een spuitje willen we dit wel gaan proberen, maar toch stuit mij dit een beetje tegen de borst: want ga je dan niet té bewust ermee om? Want je moet natuurlijk heel goed in de gaten houden wanneer je vruchtbaar bent. Wordt dit dan niet een geplande zwangerschap? Vind dit best moeilijk. Ons verlangen naar een kindje groeit meer en meer, maar bij mij komen deze gedachten dan ook naar boven. Hopelijk kan iemand me wat helderheid hier over geven.

Antwoord

Wat u aan de orde stelt, geeft duidelijk uw spanningsveld weer. Inderdaad zijn er soms fysieke situaties die niet gemakkelijk zijn en  om een specifieke benadering en behandeling vragen. Als dat laatste staat in het kader van planning en eigenmachtig ingrijpen, wordt het een ander verhaal. Daarentegen als er biddend mee omgegaan wordt, mag er van middelen gebruik gemaakt worden in goed overleg met de huisarts c.q. specialist.

Met vriendelijke groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

gezinsvorming