De Geest Zelf pleit voor ons met woordloze zuchten

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde ergens dat Romeinen 8:26 (“De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest Zelf pleit voor ons met woordloze zuchten”) werd uitgelegd als het bidden in tongen. Is dat een juiste uitleg?

Antwoord

Dag vragensteller,

Nee, die uitleg is zeker niet juist. Alleen al daarom niet omdat Paulus over “ons” spreekt, dat wil zeggen allen in Rome, die met hem het geloof deelachtig waren. Van de gave van het bidden in tongen geldt echter dat Paulus zegt dat niet alle gelovigen die gave hebben, maar de een deze gave en de ander die (1 Korinthe 12:10).

Bovendien gaat het in het verband waarin dit staat helemaal niet over de geestelijke gaven. Hij heeft het over het zuchten van de kinderen van God, die nog niet datgene verkregen hebben waar zij zo naar verlangen: de volledige verlossing van het lichaam. Die moet nog met volharding ingewacht worden omdat zij nog niet gezien wordt doch alleen gehoopt. Bij het bidden om die volkomen vervulling is de Heilige Geest als medehelper zo nodig. Hij komt de hulpeloze bidder die niet weet hoe hij bidden moet te hulp door voor hem te bidden (te pleiten bij God) met zuchtingen waarbij het aan woorden ons ontbreekt. Hij neemt het als het ware van de arme dwaas, die niet weet hoe dat hij bidden moet, over. Het behoort bij het werk van de Heilige Geest als Trooster (parakleet)  Dat heeft echter niets met tongentaal te maken.

Ds. J. L. Schreuders,
Boven- Hardinxveld

Lees meer artikelen over:

gaven van de Geest