Niet meer geloven

Ds. A. Th. van Olst / 7 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 20 jaar. Sinds kort geloof ik de Bijbel niet meer. Dit komt doordat ik dieper over dingen ben gaan denken en het geloof ga beredeneren. Op dit moment denk ik het leven alleen aan te kunnen, zonder een God of wie dan ook nodig te hebben. Wel laat mijn christelijke opvoeding die ik gekregen heb mij niet los. Mijn vragen zijn: Hoe kan ik geloven dat de Bijbel waar is? Hoe kan ik zeker weten dat Jezus Christus voor mijn zonden aan het kruis is gestorven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik ben er blij mee dat je die stelt. Je zou niet de enige zijn als je zonder een vraag te stellen zou breken met het geloof. Je schrijft ook dat je er niet los van bent. Daar ben ik blij mee, en je mag daar zelf ook erg dankbaar voor zijn.

Veel jongeren hebben (bij tijden) vragen bij het bestaan van God. Dat kan verschillende redenen hebben. Sommigen hebben er geen verklaring voor dat ze niet meer geloven, het is gewoonweg weggesleten. Anderen maken iets ergs mee, en kunnen niet meer uit de voeten met wat Gods Woord zegt. Jij geeft aan dat je niet meer in de Bijbel gelooft omdat je dieper over dingen na bent gaan denken en het geloof bent gaan beredeneren. Die regel maakt mij nieuwsgierig. Daar zitten vast nog allerlei gedachten achter. Want er zijn veel mensen die dieper na zijn gaan denken en daardoor juist dieper zijn gaan geloven. Denk maar aan iemand als C. S. Lewis. Als je graag met je verstand bezig wilt met de vraag naar het bestaan van God, dan zou je ook eens terecht kunnen in het boek van prof. Ouweneel: “De God Die is – waarom ik geen atheïst ben.” Wat ik maar wil zeggen: dieper nadenken hoeft helemaal niet te leiden tot minder geloof in de Bijbel. Ik wilde wel dat veel mensen wat dieper nadachten over het doel van hun leven, de problemen in de wereld, het wonder van leven, etc., dat zou wel eens groei voor de kerk kunnen betekenen.

Misschien is het punt dat je gaat beredeneren. Geloof en redeneren hoeven niet met elkaar te strijden. Alleen is de vraag of je op een zeker moment ook halt kunt houden. Als wij God zouden kunnen beredeneren, dan zou Hij geen God zijn, maar van gelijke orde als wij. Maar het feit dát we God niet kunnen begrijpen, dát is niet onredelijk. Het geloof is wel meer dan redeneren. De grote denker Pascal zei al dat het hart z’n redenen kent die de rede niet kent.

Je zegt, dat je op dit moment het leven alleen denkt aan te kunnen, zonder een God of wie dan ook nodig te hebben. Het kan inderdaad zo zijn dat je je leven goed op orde hebt, en dat je merkt dat een dag even goed loopt als je niet aan God denkt dan in de tijd dat je nog tot God bad. Dat hoeft ons ook niet te verbazen. Er zijn veel mensen die een geweldig leven hebben, met vrijwel alleen voorspoed, die God niet nodig denken te hebben omdat het hun voor de wind gaat. Toch is de gedachte dat je dan God niet nodig hebt daaruit niet af te leiden. Ik vind het zelfs onredelijk om dat te denken. We lezen in de Bijbel dat goddelozen vaak voorspoed hebben, vaak meer dan mensen die God kennen. Maar is dat een reden om niet in God te geloven? Het bestaan van God is toch niet afhankelijk van de mate waarin wij God nodig hebben? Het kan wel zijn dat heel je leven een groot succes wordt. En dan? Dan blijkt direct na het leven dat je God meer nodig had dan je ooit had vermoed, als je in Gods oordeel komt zonder geloof in Jezus Christus.

Daarom ben ik blij en dankbaar dat je christelijke opvoeding je niet loslaat en dat je vragen stelt. Die vragen zijn goed. Ik zeg dan ook niet dat je maar geen vragen moet hebben en dat je die vragen weg moet duwen. Als je over de inhoud van de Bijbel gaat nadenken, blijven er veel vragen over. Dat geldt ook voor mij. Ik heb ook niet op alle vragen een antwoord. Maar ik weet wel dat Gods Woord heel persoonlijk zo veel gezag in je leven kan krijgen dat zelfs bij ontbeantwoorde vragen er een vaste en zekere overtuiging komt dat God Zichzelf in Zijn Woord bekend maakt.

Je vraagt: hoe kan ik geloven dat de Bijbel waar is? En daarbij wijs je op de kern van de Bijbel: Hoe kan ik zeker weten dat Jezus Christus voor mijn zonden aan hetkruis gestorven is. Antwoord geven op deze vragen is niet zo gemakkelijk. Als er dingen zijn in de Bijbel waar je grote vraagtekens bij hebt, omdat je het niet begrijpt, of omdat je tegenstrijdigheden meent te ontdekken, of dat je verstand tegen het geloof ingaat, dan zou het kunnen helpen als je  wat meer studeert in de Bijbel en mensen spreekt die antwoorden op je vragen kunnen geven.

Ik wil toch ook een ander antwoord geven. God openbaart Zich in Zijn Woord. Hij openbaart Zich ook in harten van mensen door Zijn Geest. Daarvoor wil Hij Zijn Woord gebruiken. Ik wil je aanraden weer te gaan bidden als je ermee gestopt bent, en heel concreet aan God te vragen Zich ook aan jou te openbaren. Zoek de antwoorden op je vragen bij God Zelf, door in de Bijbel te lezen met een biddende houding. Je verstand gebruiken is goed, en redeneren tot op zekere hoogte ook, al moeten we beseffen dat we als mensen zeer beperkt zijn. Maar zekerheid krijg je pas echt als je God Zelf ontmoet, als Hij tot je spreekt. Dat gebeurt als de Bijbel je te pakken krijgt en God Zelf een vaste overtuiging geeft dat Hij wat tegen je te zeggen heeft.

Je staat nog op de tweesprong. Dat is een belangrijk moment. Ik schrijf dit antwoord in de diepe overtuiging dat je God nodig hebt. Hij heeft Zijn Zoon niet zonder reden gezonden! Buiten Jezus is er geen zaligheid. Daarom wil ik je dringend aansporen om God te blijven zoeken, net zolang totdat je Hem gevonden hebt.

Dit antwoord kan maar een klein begin zijn. Ik raad je aan mensen in je omgeving te zoeken die veel van de Bijbel weten en je zouden kunnen helpen met antwoorden. Blijf vooral je vragen stellen, en blijf God zoeken. Hij zelf heeft beloofd: Wie zoekt zal vinden!

Ook wil ik je aanbieden hier eens langs te komen voor een gesprek, om wat dieper over je vragen door te spreken. Misschien kan ik iets gerichter antwoord geven als ik iets meer achter de vragen kan kijken. Mijn telefoonnummer vindt je op de site van onze kerk: CGK Utrecht-West. Je hoeft je niet verplicht te voelen, maar voel je wel vrij.

Hartelijke groet,
Ds. A. Th. van Olst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Utrecht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
7 reacties
Catherine
Beste jongen, als we de bijbel met ons verstand gaan lezen, lopen we in Genesis 1 al vast ! Er zij licht, dat is toch niet te bevatten ?
Ik zou het aanbod van ds van Olst maar aannemen.
Hij heeft je uitgebreid geantwoord en is echt bewogen met jou.
Veel wijsheid toegebeden !
maria
Ds. van Olst heeft een heel helder en duidelijk antwoord gegeven.
Weet je wat ik nu zo fijn vind, dat je toch met deze vragen bent gekomen. Dat is toch een teken dat je met God bezig bent of misschien is het beter om te zeggen dat God met jou bezig is. Maar wees ervan verzekerd dat er een God is Die LEEFT en Die niets liever wil dan jou zaligmaken. Er is zo'n bekend versje wat zegt:"Zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg, want wie Jezus heeft, die heeft genoeg!" Gods zegen en wijsheid toegebeden.
sydneylover
Indrukwekkend antwoord op een voor mij heel herkenbare vraag!

@Vraagsteller: ook ik heb die twijfel gehad. Misschien ben je net als ik een beta, die houdt van redeneren en die stellingen niet zonder meer voor waar aanneemt?
Ik was een paar jaar geleden mijn geloof in God ook totaal kwijt. Forse lichamelijke en psychische problemen, gevolgd door totaal onbegrip toen een nieuwe baan die ik als Godsgeschenk had ervaren na 2 maanden helemaal niets voor mij bleek: ik was helemaal klaar met God. En ik geloofde niet meer, ook al ging ik wel naar de kerk, voornamelijk omdat ik mijn kinderen niet met mijn persoonlijke overtuiging wilde opzadelen.
Maar God liet mij niet los. Wat ds. van Olst zo treffend verwoordde: "God openbaart Zich in Zijn Woord. Hij openbaart Zich ook in harten van mensen door Zijn Geest. Daarvoor wil Hij Zijn Woord gebruiken."
Ik heb het persoonlijk mogen ervaren toen hij mij persoonlijk aan Zijn tafel uitnodigde met de woorden uit Mattheüs 11 vers 28. Die onvergetelijke dienst leek wel alleen voor mij. Hij heeft gegeven wat ik nodig had. Hij wist dat veel beter dan ik.
Achteraf zeg ik: misschien had ik die klappen wel nodig. Alles ging mij voor de wind: goede opleiding, goede baan, leuke vriendin, getrouwd, veel van de wereld gezien, huis, kinderen en ga maar door. Totdat God mij met mijzelf confronteerde en het moeilijk werd. Ik geloof dat ik er een authentieker mens van geworden ben. Het is sinds die tijd niet eenvoudiger geworden, maar (bij tijden) wel rustiger in mijn hart. HIJ doet wat hij belooft!
zonneschijn
Vragensteller en sydnylover,
Fijn dat de vragensteller deze vragen stelt. en sydnylover wat mooi joh dat je dit recht uit je hart verteld voor anderen.
Ik vind het een heel mooi uitgebreid duidelijk bewogen antwoord van Ds V Olst.
Ook dat hij iemand zo uitnodigt voor gesprek. heel bewogen. mooi. ( was iedereen maar zo) We hopen je op de site te""spreken"over een poos(je) als je de Heere gevonden mag hebben. wat zou dat groot zijn. dan ben je pas echt gelukkig. zeker weten!!!
zolderbewoner
beste mensen, wat een herkenbare vraag. Ook ik worstel hiermee en vind het moeilijk. Is ook moeilijk om over te praten, en daarom mooi dat het hier wel gewoon zo open en eerlijk besproken wordt. Ben inderdaad ook een beta, net een halfjaar van de hts af, enz. Er komen zoveel dingen op je af! Leven in deze wereld is echt moeilijk. En dan blijft als laatste reddingsboei alleen maar over: vertrouwen op God als je er helemaal niks meer van snapt. Gods woord houd stand in eeuwigheid! Bedankt voor dit antwoord.
Antoinette
Wat goed dat deze dominee pastoraat aanbied!
hiha
beste vragensteller ,mag ik je een mooi boek aanraden waaruit blijkt dat wat in de bijbel staat echt waar is,? dat is het boek - moderne wetenschap in de bijbel - geschreven door drs Ben Hobrink ik hoop dat je er wat aan zult hebben ! veel sterkte in deze strijd.Ik hoop dat de Heere je vast wil houden, bidt erom Hij is het zo waard.