Verandering van geslachtshormonen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wanneer en hoe veranderen je geslachtshormonen? Ik ben er volgens mij wel een beetje vroeg mee. Kunnen jullie me dat een beetje uitleggen?

Antwoord

De geslachtshormonen veranderen zelf niet, maar ga je in je vroege tienerjaren maken. Aan het begin van de puberteit gaan de testikels van de man de mannelijke geslachtshormonen maken en de eierstokken van de vrouw de vrouwelijke geslachtshormonen. Hormonen zijn stoffen die rechtstreeks aan het bloed worden afgegeven en zo met het bloed door het hele lichaam heen stromen en dus overal in het lichaam hun werking kunnen doen. Dat is de reden dat een jongen het uiterlijk van man en een meisje het uiterlijk van een vrouw. Zelf heb ik een voorlichtingsboekje “Tiener op weg” geschreven en daar komt dit allemaal duidelijk in aan de orde.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

hormonenpuberteit