Koele preken

Ds. H. Paul / 20 reacties

16-08-2011, 12:19

Vraag

Misschien kunt u een reactie geven op deze vraag. Ik ben een jonge, getrouwde vrouw. Ik ben zwanger van ons eerste kindje en wij zijn lid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Hierin zijn we allebei opgegroeid en hebben we vanzelfsprekend ook belijdenis gedaan. Maar de inhoud van de leer gaat me steeds meer tegenvallen. Ik weet niet of het verkeerd is om dit te zeggen, als het verkeerd is vergeve de Heere het mij. Maar de inhoud van de preken (leesdiensten) en de hele sfeer is zo koud, zo koel. De oproep tot bekering klinkt nauwelijks, hoewel de ouderlingen aan het einde van de dienst in hun dankgebed altijd zeggen dat we weer ernstig gewaarschuwd zijn. Ik ervaar het niet zo, de preken en gebeden maken me soms alleen maar bang. Het gaat over dat we zonde zijn, zonde doen, naar de hel gaan en het oordeel van God. En dan ook nog dat de bekering een eenzijdig Godswerk is (dat geloof ik ook wel) en dat alles wat we doen om onszelf te bekeren maar mensenwerk is en dus van geen enkele waarde. Ik vind het zo bijbels, want het staat er soms zo letterlijk wat er geleerd wordt, maar dit kan het geloof toch niet zijn? Er moet toch meer warmte zijn, meer liefde onderling? Er moet toch meer opgeroepen worden tot bekering, om die lijdzaamheid uit onze gemeente weg te halen? Het is bij ons net als de gemeente van Sardus: "...die de naam hadden dat ze leven, maar ze waren dood." In de GGiN waar ik vandaan kom -in een andere plaats- was veel meer onderlinge liefde, hoewel we daar maar met vijftig man in de kerk zaten. De ouderling kon ook zo spreken dat de liefde van Christus over zijn lippen stroomde en hij was zo gunnend. Ik kon de woorden daar indrinken. Maar hier zijn alleen maar wetjes en regeltjes; donker gekleed gaan, je haar opsteken en de kerkenraad duldt eigenlijk geen tegenspraak. Ik wil niet kwaad spreken, maar dit is hoe ik het ervaar. Anderen met wie ik er voorzichtig over spreek ervaren het soms ook zo, maar zij kunnen zich erbij neer leggen. Zij hebben ook die lijdelijkheid. Ik kan niet lijdelijk zijn! Ik weet dat ik me bekeren moet en probeer te leven zoals de Heere het wil, maar ik zie altijd enorm tegen de zondagen op omdat ik geen voedsel voor mijn ziel ontvang. Van de dominees die we hebben, kunnen sommige wel heel indringend oproepen tot bekering, maar ik hoor niet hoe! Die weg is me nog nooit aangewezen, hoewel dat wel gezegd wordt! Ik lees graag boekjes van Matthew Henry of Jonathan Edwards en daarin lees ik zoveel waarvan ik denk: als die in onze tijd geleefd hadden, waar zouden ze dan kerken? Naar die kerk wil ik ook! Ik heb de Heere gebeden om wijsheid, of Hij mij de weg wil wijzen en ik hoop dat Hij mij zal helpen. Als ik een heel enkele keer in een andere gemeente kom, een Ger. Gem. of iets anders, dan vat ik soms weer moed. Dan voel ik dat er nog hoop is, dat Christus wordt uitgestald voor verloren zondaren. En ik weet dat ik zo'n zondaar ben. Maar bij ons wordt er dan gezegd dat je dat wel kunt weten, maar het ook moet voelen. Ik heb geen duidelijk zondebesef, ik weet alleen maar dat ik bekeerd moet worden, omdat het anders voor eigen schuld voor altijd te laat is. Misschien begrijpt u, dominee, dat ik niet meer weet wat ik moet doen. Ik kan nog veel meer vertellen en uitleggen, maar de vraag is al lang geworden. Kunt u een reactie geven, alstublieft?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,
 
Je vraag is een hartekreet. Ik voel je wel aan en zou je graag helpen. Naar Gods Woord en het bevestigingsformulier van predikanten behoort in de prediking door te klinken, wat Paulus schrijft in 2 Kor. 5:20: "Wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen." Dat kan alleen gezegd worden, als er werkelijk een aanbod van genade tot ieder, tot wie het Woord komt, gedaan wordt. Onze belijdenis leert ons dat ook duidelijk. Helaas wordt dat uit vrees voor activisme vaak nagelaten.
 
Maar waar dit zuiver gebracht wordt, wordt er geen vermogen hetzelf te pakken aan de mens toegeschreven. Maar wordt hij er ernstig toe geroepen er werkzaam mee te zijn en er acht op te geven. De Heere daar ernstig mee lastig te vallen aan Zijn troon: "Heere, bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn." De Heere heeft toegezegd daar verhoring aan te schenken. Hij is een Waarmaker van Zijn Woord. Hij bedriegt ons niet.
 
Lees: art 8 van de Dordtse Leerregels, Hfdstuk 3 en 4. Dat geldt ieder die onder het Woord leeft. Dus ook voor jou. Daar mogen ambtsdragers ook op gewezen worden.
 
Laat er maar veel gebed zijn, dat de Heere met Zijn Geest de gemeenten zal doorwaaien. Dan zal de vrede en de liefde bloeien.
 
Hartelijke groeten,
Ds H. Paul
 
Naschrift redactie: Ds. C. Harinck, aan wie deze vraag gericht was, kampt met een hardnekkige vorm van artrose en kan voorlopig geen vragen beantwoorden.

Ds. H. Paul

Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

lijdzaamheidpreek
20 reacties
1a2b3c
16-08-2011 / 13:12
Jezus heeft bevolen om het evangelie (betekent blijde boodschap) te brengen.
Mark.16:15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
Wat jij in de kerk hoort is totaal geen blijde boodschap en zo staat het ook niet in de Bijbel.
Lukraak een paar teksten uit de Bijbel halen en daar een preek van 'knutselen' betekent absoluut niet dat je de waarheid hoort.
Op die manier kun je duizend en één theorieën, kerkleren maken vanuit de Bijbel.

Toen Paulus het Woord aan de mensen uit Berea verkondigde onderzochten de Bereërs in het Woord of de dingen die Paulus zei wel klopten, en dat is wat wij ook moeten doen.
Hand.17:11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
En als je een ander evangelie hoort dan in de Bijbel staat zegt Paulus: Gal.1:8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

Het gaat er niet om wat de dominee of ouderling of wie dan ook zegt, maar wat God Zelf zegt.
Dus ga zelf de Bijbel lezen in het verband (super belangrijk) en kijk in welke situatie iets gezegd wordt, tegen wie en met welk doel.
Bidt om de Heilige Geest want Hij heeft beloofd dat Hij Die zou geven aan degenen die Hem daarom vragen.
Probeer onbevooroordeeld te lezen, zonder de kerkleer in je achterhoofd.

Het klopt dat niets van wat wij doen waarde heeft maar bekering en geloof is ook geen verdienste, dat is alleen het aannemen van wat Jezus heeft verdiend en ons aanbiedt.
Stel je vertrouwen op God en wat Hij zegt en niet op dominees en kerkleren o.i.d.
naam
16-08-2011 / 13:43
Ik hoop dat je de Heere mag leren vrezen vanuit je hart, en dat je binnen het kerkverband waarin de Heere je nog een plek geeft een lichtend licht en een zoutend zout mag zijn!!
Daniel
16-08-2011 / 14:35
En ik geloof dat de Heere vragenstelstelster lief heeft, zoals Hij de wereld lief heeft.

'Ik hoop dat je de Heere mag leren vrezen vanuit je hart, en dat je binnen het kerkverband waarin de Heere je nog een plek geeft een lichtend licht en een zoutend zout mag zijn!!'
@naam ik begrijp u niet, ik geloof wel in uw goede bedoelingen.

Wij, mijn vrouw en ik, zijn ook van de Gerormeerde Gemeente. we gaan wel ons eigen weg in de Gereformeerde Gemeente.
We kunnen ook nog lachen en mijn vrouw heeft het haar op 'zolder' en heeft ook vaak een lange rok aan. Heel soms een minirok met een legging er onder.
Daar is al heel veel over gesproken op refoweb.
Met het haar op 'zolder' heeft ze zo'n lief koppie, dus klopt dat niet met het refo idiaal, netjes het haar op 'zolder' en het windt mij op.
Een vrouw mag andere mannen niet opwinden....., maar haar eigen man wel?

Kortom een vrouw is om op handen gedragen te worden, als man ben je zo gelukkig met een lieve vrouw.
plderoos
16-08-2011 / 15:35
1a2b3c en ik zijn het vaak gloeiend eens over dit onderwerp, zo ook nu. Ik wil hem graag nog wat aanvullen. Je zegt: "dat alles wat we doen om onszelf te bekeren maar mensenwerk is en dus van geen enkele waarde. Ik vind het zo bijbels... ..." Dat wordt jou misschien zo geleerd maar dat is het niet. Ik geef toe dat het wel zo gebracht kan worden, maar dan wordt er toch echt een stukje weggelaten. Als de mensen op pinksterdag vragen wat ze moeten doen is het antwoord: "bekeer u". Ook tegen de discipelen zegt hij: "Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan". Als je alleen maar leest dat er mensen behouden worden die daartoe tevoren bestemd zijn, en dat het geloof een gave van God is, ja, dan ga je denken dat alles wat je er zelf aan doet maar nutteloos mensen werk is. Maar Jezus, God, stelt toch geen vragen die wij niet na kunnen komen? Hij zegt toch niet "bekeer u" terwijl Hij weet dat jij daar niets aan kunt doen? Dat zou wreed zijn want dan ga jij je leven lang aan je bekering zitten werken terwijl dat geen enkele zin heeft!! Bijbels is als je de hele bijbel laat zien, niet als je de helft weglaat.

Het staat beide in de bijbel, bekeer u, en het geloof is een gave Gods. Dan moet je ook beide geloven. Daar staat een gelijkenis over in de bijbel. Mensen kregen een aantal talenten van hun baas. Toevallig heetten euro's toen nog talenten. Die staan dus niet voor een bepaald talent wat jij zou hebben, maar gewoon voor alles wat je krijgt. Nu geeft God je geloof, het staat er echt, het is een gave Gods. Jij, met je bedorven beoordelingsvermogen, herkent dat niet zo en gaat nu zitten wachten tot je wél een bekering voelt. Is dat niet dezelfde reactie als diegene die zijn talent in de aarde begroef? En wat vond zijn Baas daar van? ... ...
guustje20
16-08-2011 / 16:23
Ik ben NH opgevoed maar door de begrafenis van mijn oma, kreeg ik een andere kijk op "mijn geloof". De uitvaart werd geleid door een dominee van de gereformeerde bond en was bij het uitdragen van de kist al in gebed: zij was een zondaar, zij was een zondaar... Laat ik mij m'n oma alleen herinneren als een liefdevolle vrouw, die hard geleden heeft in de crisisjaren, haar zoon verloren had maar de liefde voor haar (klein)kinderen uitdroeg, die in de oorlog hongerigen voedde en onderduikers onderdak bood.
Als Jezus gestorven is voor onze zonde, waarom maar blijven hameren op dat wij zondaren zijn?
boulanger
16-08-2011 / 20:35
Volgens mij kun je beter weggaan uit dat kerkverband, en een kerk zoeken waar Christus gepredikt wordt. Dit zal iedereen heel schokkend vinden, en je ligt er waarschijnlijk gelijk bij iedereen helemaal uit, maar het gaat wel om het heil van je ziel! Kun jij straks je kind opvoeden in dit kerkverband? Kun je het laten dopen en belijden het eens te zijn met de leer alhier geleerd? Veel mensen vinden dat je je leven lang moet blijven in de kerk waarin 'de Heere je gezet heeft' maar volgens mij moet je gaan naar een kerk waar je een zuivere evangelieverkondiging hoort!

@Daniel: ik snap werkelijk niet wat dat erotische gemijmer over het haar op zolder van je vrouw te maken heeft met deze vraag. Is er enig verband? Misschien kun je het uitleggen?
adriano313
16-08-2011 / 22:11
Beste vragensteller

In Nederland hebben we zowat de meeste kerkverbanden uit de hele wereld. Maar het is wel een mengelmoes van religie, nostalgie tot aan cultuur. Een buitenlander begrijpt het nauwelijks
Maar waar draait het nu bij een boer uit Spakenburg, een Chinees uit Peking, een Papoea uit Irian of een Arabier uit Jordanië om en ga zo maar door….

Dat je ingaat op de liefde van God!

God maakt ons mensen, om lief te hebben. Om er een relatie mee te hebben. Daarom was Hij er ook bij in het Hof van Eden, en bij het volk in de tabernakel, en uiteindelijk in je lichaam als je verzegeld/ vervult bent met de Heilige Geest. Hij WIL graag deze relatie en bij je zijn!

Maar als mens hebben we gewoon een probleem, ons zondige lichaam wil niet uit zichzelf God (terug)liefhebben. Daar hebben we de kracht voor nodig!
Geen Spierkracht… maar Heilige kracht!

En precies hier komt Jezus Christus in Beeld
Want HIJ is het die DRIE jaar LANG een voorbeeld van een BEDIENING (wandelend voorbeeld voor een kerk) is geweest

En deze bediening had maar 1 doel. Het was een ware demonstratie van het Koninkrijk van God. Dat is de Blijde Boodschap. Dat is het Evangelie en dit is een KRACHT Gods!
Deze KRACHT Gods is het waar u klaarblijkelijk naar op zoek bent. Want dat is de overtuigende kracht. Dat is de Heilige Kracht!

Tijdens dit schrijven moest ik ook gelijk denken aan de woorden “Waardig is het Lam”. Want Alleen via Jezus kan je verder komen tot God en een relatie opbouwen met God! Zijn offer is het allergrootste offer zodat er niets meer !!!! en niets meer !!!! geleden, geofferd, gedaan of iets anders hoeft te worden. Niets!

Een ieder die berouw toont, weet ook of dit echt is of niet en als de Heilige Geest je aanraakt dan merk je dat direct! God is geen raadsel en Zijn Heilige Kracht is ook niet iets waar je vraagtekens bij hoefde te zetten. Daar staat het NT helemaal Bol van!

Alleen als je NIET ingaat op deze Blijde Boodschap! dan zet je jezelf er ook BUITEN!
Nu zul je misschien denken ja dat is toch logisch….
Maar gaat u met de Papoea, of de Chinees, of de spakenburger of de Arabier Jezus Christus Loven en Prijzen. Zij kennen geen Kerkorgel (op de spakenburger na) of psalmbundel of leerstellingen e.d.! En doordat ze Jezus aangenomen hebben als Heer van hun leven komen ze door de Heilige Geest toch NIETS te kort!

Waarom?
Ze staan open voor het evangelie (kracht Gods). Zij gaan in op de blijde Boodschap en omarmen hem van harte en Pakken a.h.w. Jezus met Beidde handen als heer van hun leven aan! Met een hart HELEMAAL open!

Kom maar Heere Jezus Ik open mijn hart voor U
U bent zo welkom en ik geef mij aan U over!

Samengevat wil ik je dit graag meegeven. Een kerk zegt helemaal niets!
Het evangelie zegt iets en dat is bekeer je! Stel je hart open voor Jezus Christus (niet allen voor een meisje of een jongen) en nodig Hem uit in je leven. Kies voor Hem zodat Hij ook je Heer kan zijn en je uit de duisternis kan trekken! En wees hiernaast maar waakzaam over wie en wat je in een dag (ver)oordeelt of voor aanstoot veroorzaakt. Het zal steeds meer een blokkade vormen in je leven en in de weg staan tussen jou en God.
En met met Jezus in je Hart…hoef je nooit bang te zijn in welke kerk je uiteindelijk terecht komt. Wie weet wordt het wel een zuidafrikaanse pinkstergemeente. En lacht er dan maar om want God weet wat goed voor je is

Veel zegen en wijze nuchterheid
Ik Bid voor je

Jakobus 5:16

Waardig is het Lam
zittend op de troon.
Zegevierend voor altijd!
draagt U de hoogste kroon

Hoog verheven Heer
Jezus, Zoon van God.
De hemel gaf ons haar grootste schat.
Waardig is het Lam
Waardig is het Lam
Edmund
17-08-2011 / 02:12
Beste vragenstelster,

Ik begrijp je verhaal. Het oordeel rust op de kerk in Nederland. De Heere heeft nog een overblijfsel. Je ervaart in twee verschillende gemeenten van dezelfde kerkdominatie een groot verschil. In de ene gemeente ervoer je dat er wat van uit ging, liefde zo je wilt en in de andere gemeente niet en ervaar je koelte. Degenen die het van de Heere geleerd mogen hebben, zijn weinigen. Het meeste zijn we kwijt.

Breng het bij de Heere, op je knieën, in het gebed. Al hetgeen je ervaart uit Zijn hand, mocht je ook weer voor Hem neer mogen leggen. Psalm 85:3:

Merk op, mijn ziel, wat antwoord God u geeft;
Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft,
Zijn gunstgenoot, van blijden troost en vree,
Mits hij niet weer op 't spoor der dwaasheid tree.
Voorwaar, Gods heil is reeds nabij 't geslacht,
Hetwelk Hem vreest en Zijne hulp verwacht;
Opdat er eer in onzen lande woon',
En zich aldaar op 't luisterrijkst vertoon'

Onderzoek Gods Woord en de oudvaders. De latere schrijvers hebben vaker voor veel verwarring gezorgd en de kans is heel groot dat zij zijn afgedwaald.

Ik hoop dat je je dood mag werken, je het mag verliezen. Dat je erachter mag komen dat je niet wil, dat je een vijand bent van vrije genade. Want de Heere wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede. De taak van de Wet is dat we er achter gebracht moeten worden dat we tegen al Gods geboden zwaar en menigmaal hebben misdreven en dat we doodschuldig zijn. Niet verloren gaan, maar alreeds verloren liggen. Zoek de eenzaamheid op en leg het aan geen ander voor dan alleen aan Hem. Dagelijks, verbeuzel de genadetijd niet. Vraag Hem of Hij je de weg mag wijzen, verwacht het van Hem, wacht op Hem, wacht op Zijn Woord, Zijn leiding, volg Hem, zoek Hem, verbeidt Hem.
duo
17-08-2011 / 08:16
Beste vraagstelster,
Ik heb je vraag gelezen en zou je graag willen helpen. Het lijkt me ontzettend moeilijk voor je, zeker ook omdat je nu een kindje verwacht. Ik lees niet over je man, maar ik hoop dat je hierin ook steun van hem ervaart.
Ik vind het juist goed van je dat je je vragen (naast het gebed) ook aan anderen stelt. De Heere wil juist ook mensen gebruiken als je het ergens moeilijk mee hebt. Laat je maar niet in de war brengen. En de Heere gaat ook door met Zijn werk hoor! Ook in deze tijd, zolang de zon en de maan aan de hemel staan. Laat je niet ontmoedigen, maar lees en herlees de Bijbel en wijs de Heere (met eerbied gesproken) op Zijn eigen Woord.
Als ik je een raad mag geven: stel je vragen persoonlijk aan iemand die je vertrouwt, schrijf bijvoorbeeld een brief aan een dominee en vraag hem om een reactie of liever nog om een gesprek. Ik denk zelf dat zo iemand je dan beter kan helpen dan hier op internet, waar alles open is en waar ze allerlei reacties op kunnen verwachten. Daarom zijn sommige antwoorden denk ik wel eens wat terughoudend. Het lijkt me voor jezelf ook fijner, je kunt dan beter uitleggen wat je bedoelt en je krijgt niet zulke reacties als hier, waar je vervolgens weer door in verwarring raakt.
Lastig wat je nu moet doen, je staat jezelf nu waarschijnlijk ook zo in de weg met het luisteren. Je zou in ieder geval door de week regelmatig naar andere kerken kunnen gaan en ook op internet zijn veel preken te beluisteren. En blijf de Bijbel lezen, die gaat gelukkig 's zondags ook open. Luister maar wat Hij tot je zegt (ook door mensen en door de leiding in je leven), Hij hoort het gebed!
Van harte Gods zegen toegewenst en veel sterkte in alles.
Liesel
17-08-2011 / 09:21
Beste vragenstelster,

Misschien kun je de dominee benaderen of het op huisbezoek een keer aankaarten. (het lijkt me stug dat je dat nooit krijgt). In sommige gemeenschappen kom je er als buitenstaander moeilijk tussen. Dat lijkt me ook erg lastig. Maar ik zou je niet aanraden zomaar van kerkverband te gaan wisselen zoals sommige hier zeggen. Dat is een zaak van het gebed. Wanneer je eerder in een kleinere gemeente gekerkt heeft, was daar de sfeer ook anders dan in een grotere gemeente. In ieder geval, veel sterkte en ik hoop dat jullie er met Gods hulp en de kerkenraad (gemeente) uit zullen komen.

Groeten,
Liesel
1a2b3c
17-08-2011 / 11:22
Ik geloof niet dat je verplicht bent in een kerkverband te blijven omdat je daar nu eenmaal zit.
Het feit dat er zoveel kerkverbanden zijn is absoluut niet Bijbels, God wil dat we allen één zijn.
Omdat al die verschillende kerkverbanden helemaal niet van Hem komen kan ik me ook niet voorstellen dat Hij wil dat je (in dit geval) in de GGiN blijft.
Wat Hij wil is dat de waarheid verkondigd wordt, de blijde boodschap van het evangelie.
Ik zou me dus niets aantrekken van een naam (God heeft echt voorkeur hoor) maar op zoek gaan naar een plaats waar je de waarheid kunt horen.

Wat ik ook niet snap is dat refo's er geen moeite mee hebben als iemand de R.K. verlaat vanwege de dwaalleer, maar als er in onze traditionele kerken dwaalleer verkondigd wordt dan kan dat ineens niet.
Liesel
17-08-2011 / 11:47
Ik zeg ook niet dat je niet van kerkverband mag veranderen. Ik zeg alleen dat je dat met gebed moet doen en dat het een weloverwogen keuze moet zijn. God heeft je niet voor niks daar geplaatst. Tegenwoordig moet iedereen maar 'kerkshoppen'. Ik geloof zeker niet dat dat de bedoeling is !
agd
17-08-2011 / 12:32
Ha , ik raad je aan om naar de site van jijdaar.nl te gaan daar heeft ds.C.G.Vreugdenhil heel mooi en leerzaam over gesproken . ook zijn daar nog meer fijne sprekers ,zo als Arjan Baan ,

heel leerzaam , Gods zegen
Race406
20-08-2011 / 00:02
Vraagstelster: De ouderling kon zo gunnend zijn zeg je. Maar ondertussen zag hij de gemeente wel als allemaal onbekeerde op die ene "geluksvogel" na, om het maar even cru te zeggen. Waarom is de hele gemeente in de ogen van velen per definitie onbekeerd? Omdat ze niet het vaste riedeltje E-V-D hebben meegemaakt, niet in dit dal geweest of van die berg afgedaald zijn. Ze hebben geen komkommerhofje gevonden, laat staan het nachthutje etc etc.
Als dat soort zaken op de bekering worden betrokken dan is dat veelal onbijbels gereutel, anders kan (en wil.. ;-) ) ik het niet zeggen. Ga naar een andere kerk, waar je wel gevoed wordt. Niet blijven als je geen "voedsel voor je ziel" ontvangt.
Hoe wil jij straks en vredesnaam je kind daar laten dopen? Je geeft antwoord op de vraag of de leer in jouw gemeente "den enige en volkomen leer der zaligheid is" (volgens mij moet het zijn de leer Ter zaligheid, maar dat is wat anders). Maar als je daar ja op zegt en je bent het er niet mee eens, dan lieg je.... Moeilijk allemaal he? Leg het bij de Here neer, Hij wil erbij zijn!
Nederlander
01-09-2011 / 19:29
Wat een dwaalleer weer zeg in verschillende reacties. Je kan je met een leugen gelukkig maken, maar straks is daar de eeuwigheid en dan? Dan komen we niet met een zelf veronderstelde bekering eronderuit. Dan kunnen preken koel overkomen, maar beschrijft dat niet onze staat? Zien we wel genoeg in dat we van nature alles verbeurd hebben en ikzelf voorop. Mag het dan van God komen en niet toch maar een beetje van de mens. Laten we daarom bidden en daarnaar proberen te leven. Dat God in je een verlangen mag werken. En, het evangelie komt niet altijd tot alle hoorders omdat zij niet uitverkoren zijn. Daar moet je ook eerlijk in wezen. Alleen je kan van niemand zomaar zeggen dat hij/zij niet uitverkoren is, want dit weet God alleen. Mag het dan nog in Zijn raad bestaan dat wij nog bekeerd mogen worden door Zijn genade alleen.
Gerard
01-09-2011 / 22:37
@Nederlander

U zegt: "het evangelie komt niet altijd tot alle hoorders omdat zij niet uitverkoren zijn"
Ik ben erg benieuwd wat U denkt dat het evangelie is dat Jezus predikte?
En Johannes de doper?

U kent vast de gelijkenis van zaaier (Matt 13). Vertelde Jezus dit als een observatie? Zo van, je kunt er verder ook niet aan doen maar dat is nou eenmaal hoe het werkt?
Morris
02-09-2011 / 09:54
Kritisch zijn op de inhoud van de eredienst is een opdracht - uiteraard voor de kerkenraad maar ook voor alle gemeenteleden. De hartekreet kan dus niet verkeerd zijn. Wat ik pijnlijk vind, is dat de vraagsteller 'm hier uit en niet (althans dat begrijp ik eruit) in de gemeente. Dat zal een goede reden hebben en ik bid dat de Eigenaar van de gemeente die reden zal wegnemen.
Morris
02-09-2011 / 10:01
@Edmund: "Het oordeel rust op de kerk in Nederland. De Heere heeft nog een overblijfsel. (...) Degenen die het van de Heere geleerd mogen hebben, zijn weinigen. Het meeste zijn we kwijt." Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er was eens een profeet die zo ongeveer hetzelfde uitriep, dat bleek zijn Zender heel anders te zien. Laten we niet speculeren over hoe veel of weinig ware gelovigen in het hier en nu rondlopen, maar in plaats daarvan praten over de onmetelijke grootsheid van Gods genade door alle tijden heen. Die wordt vóór alles duidelijk in de Bijbel en voor de uitleg daarvan zijnwe niet afhankelijk van oudvaders - hoe doorwrocht hun schrijfsels ook mogen zijn. Sterker nog: Christus MOET in het hier en nu worden gepredikt, binnen en buiten de kerk.
Morris
02-09-2011 / 10:11
@Nederlander: "En, het evangelie komt niet altijd tot alle hoorders omdat zij niet uitverkoren zijn. Daar moet je ook eerlijk in wezen." Dan moet je ook verder eerlijk zijn en erbij vertellen dat dit dogma niet in de volle breedte van christendom of gereformeerde gezindte zo wordt geleerd... Wat suggereer je nu dat de (Gods) bedoeling is? In een hoekje gaan zitten afwachten, in de angst dat wellicht een deel van de bijbel niet voor mij bedoeld is?

Ik meen dat het Bijbels is om het er voor te houden dat het Evangelie tot alle hoorders komt, dat het niemand vrij staat er niet op te reageren: 'Bekeer U!' Dáár hebben we het mee te doen. En met de belofte van de Enige die het met macht kan beloven: dat Hij niemand laat staan die Hem smeekt om genade.
adriano313
02-09-2011 / 10:34
@Nederlander, het schiet toch niet op om anderen te oordelen, omdat jij een bep. leer aanhangt?
Hiernaast heb ik op refoweb nog nooit iemand horen vertellen dat Hij of Zij zichzelf kan bekeren. En dat ze zichzelf zalig kunnen maken. Wel dat je je kan bekeren TOT iets, zoals dat ook in de bijbel staat, maar dat is wat anders dan jezelf bekeren

In mijn belevingen zijn het juist deze "onliners" (zelfbekering) die velen maar roepen, misschien zelf niet eens goed begrijpen of veroordelen i.p.v. dat die iemand juist uitlegt hoe jij je zondige staat dan kwijtraakt.....

Want daar staat dit platform bol van hoe je een kind van God kan worden of hoe je zekerheid kan krijgen in geloof, etc. Snap je een beetje wat ik bedoel?

En of je dan jezelf moet onderdompelen in schuld omdat je een ellendig staat hebt,
daar viert een ander partij alleen maar wel bij.
Schuld, schaamte en angst (helemaal voor het oordeel) bestaat er niet!
dat is veelal ergens aangepraat, en heb je misschien je hart voor open gedaan.

Maar juist als je gekocht en betaald bent, dan kijk je uit naar de oordeelsdag
want dat is het moment waarop je samen met Christus komt.
Johannes zegt het zo duidelijk,- als je vrees hebt dan is er sprake van straf !
maar straf is er niet, wel Zijn Liefde en een Heilige geest....

En je zondige staat... Wordt gewassen en gereinigd door Zijn bloed!
En je aanklachten? Al jou bewijsstukken @ Nederlander, Hij wist ze uit Kol 2:14
Als je maar in Hem gelooft, (dus naast Gods werk (efe.2:8) is het de bedoeling dat jij ook wat doet, als het maar geen eigen werken zijn)
en GEEF Hem Jou hart (spr 23:26) zoals Hij ook aan je vraagt!
En als jij met je mond belijdt (moet je ook weer iets zelf doen) dat Jezus Christus Heer is van Jou leven en met je hart gelooft dat Hij uit de dood (door God) is opgestaan

ZAL JIJ @Nedelander, BEHOUDEN worden!!! (rom10:9)

Hart => geloven tot gerechtigheid, mond => belijden tot behoudenis (rom 10:10)

Als je gekocht en betaald bent door Zijn Bloed gaat het over vergeving, verlossing en gered zijn. Dat is precies het tegenovergestelde van verbeurd en ellendige staat. Dat is niet het principe van genade

Ik leg je dit uit zodat je het evangelie ook proeft als blijde boodschap. Het bestaat niet uit ellenderij of bangmakerij. Dat proefde ik wel een beetje uit jou reactie.
M.i zijn je motieven wel uit een goed hart, maar bestaat het genade principe toch uit een bredere context dan dat jij het zo beschrijft

Tekst op "dagelijks woord.nl" van vandaag (vr) is (was):
Rom.6: 14 Immers, de zonde zal over u GEEN heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade

grt

Terug in de tijd

Ik ben sinds twee maanden bezig met het geloof en het ging tot voor kort eigenlijk heel goed. Maar ik twijfel soms over al die bijbelse verhalen die ik elke dag lees. Hoe kan ik nu weten of God echt i...
Geen reacties
16-08-2004
Reagerend op die vraag over dat bloedverlies bij het maagdenvlies, beantwoord door mevrouw Hoek-Van Kooten: Het kan best meer zijn dan een heel klein beetje... Ik heb echt wel een tijdje staan schrobb...
Geen reacties
16-08-2006
Sinds een jaar heeft mijn dochter (17 jaar) verkering met een hele lieve jongen (20). Mijn dochter is in een niet-gelovige omgeving opgegroeid. Zelf (moeder) ben ik wel gelovig opgevoed, maar ben daar...
6 reacties
16-08-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering