Waarom wordt in uw kerkelijke groepering de keuze gemaakt om vooraf veel te filt...

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt in uw kerkelijke groepering de keuze gemaakt om vooraf veel te filteren, letterlijk via internet en figuurlijk in het relatieve isolement in de kleine geloofsgemeenschappen? Waarom niet gekozen voor de houding: "onderzoek wat op je weg komt en onthoudt het goede", daarin meer dan gesteund door het geloof. Jezus geeft daarvoor genoeg kracht.

Antwoord

Beste vragensteller,

Om je vraag uit te leggen wil ik eerst enkele Bijbelse punten aanreiken die van belang zijn voor de beantwoording van je vraag.

A. Heel het Oude Testament getuigt ervan dat Israël als volk een volstrekt unieke plaats inneemt onder de rest van de volkeren. Steeds weer keert terug het bevel van God: “Weest heilig want Ik ben heilig.” Zo heeft de Heere Zijn volk apart gesteld in een eigen land, met een eigen wet, met een eigen godsdienst, met een eigen staatsinrichting, die volkomen gericht was op de vreze des Heeren. Je ziet daarbij dat allerlei godsdienstige en culturele vermengingen vermeden moesten worden. Natuurlijk was die mede met het oog op de komst van de Messias, die vanuit Israël, uit de stam van Juda, uit het geslacht van David zou voortkomen. In elk geval, zij moesten leven als een apart gezet volk: “Gij geheel anders..”.

B. In het Nieuwe Testament zien we eenzelfde lijn terugkeren met het oog op de Nieuwtestamentische gemeente. Met name de brieven van Petrus getuigen ervan, dat de Gemeente van Jezus Christus “geheel anders” moet zijn als een “Koninklijk Priesterdom”. De handel en wandel moet een getuigenis zijn voor hen die “buiten” zijn. Dus, in vergelijk met het Oude Testament zie je wel dat er een geweldig grote dimensie wordt toegevoegd aan dit Koninklijke Priesterdom, namelijk als getuigend en wervend volk van God op deze aarde. Voor Jood en Griek...

C. Wat van eminent belang is, is ook het volgende. Paulus spreekt op meerdere plaatsen over de “vrijheid van de christen” (de brief aan de Galaten, Romeinen). Er zijn zaken in het christelijke leven, waar we geen duidelijkheid over vinden in de Bijbel. Vaak zie je dan dat christenen daar totaal anders over kunnen denken. Waar bijvoorbeeld de één geen enkele moeite heeft met een open internetaansluiting, daar bekruipt de ander het gevoel een doodzonde te doen. Daar geldt die christelijke vrijheid. We mogen elkaar niet de maat nemen. Maar, wat meestal wordt overgeslagen in dat stuk van de christelijke vrijheid, dat is dat degene die sterk is (zich veel toestaat en permitteert) de zwakke moet dienen (degene die soms in de ogen van de sterke krampachtig met dingen omgaat). De regel is dat de sterke zich schikt naar de zwakke, om de zwakke niet te bezwaren! Helaas wordt dat meestal overgeslagen, en willen “sterken” “zwakken” forceren naar meer vrijheid. We dienen daarin met liefde, geduld en bewogenheid elkaar te ondersteunen.

Zo, en nu je vraag. In de reformatorische kringen geldt over het algemeen een vrij duidelijke code voor de inrichting van het leven. Wie tot deze groep behoort weet en ervaart dat daar ook veel diversiteit in is. Maar, feit is dat er bij refo´s een sterke drang is tot wereldmijding. Dat komt omdat “wereldgelijkvormigheid” als een groot kwaad wordt ervaren. Mijns inziens terecht. Dit op grond van het adagium: “Wees heilig want Ik ben heilig”, en “Gij geheel anders”. Voor veel eenvoudige gelovigen geeft die duidelijkheid rust. Maar, feit is dat het nooit een grond mag zijn om op te rusten. Zo van: “Ik leef netjes en doe wat nodig is, en laat wat niet mag.” De ene grond tot zaligheid is een persoonlijke band met de Heere Jezus Christus. Je kunt spreken over een “reformatorische zuil”, je kunt spreken over een bepaalde “groepscultuur”, je kunt spreken over een “sociologisch verklaarbaar systeem”. Dat zal volledig waar zijn. Maar -en dan gaan we uit van het positieve, want er zijn uitzonderingen genoeg helaas- velen menen oprecht dat zij ô hun leven vorm moeten geven, omdat de Heere dat van hen vraagt. Prima toch, als het maar geen ´grondje´ wordt van eigen gerechtigheid, of om je meer te voelen dan de ander.

Zo is in de loop van de tijd een bepaalde code ontstaan: kleding, internetgebruik,televisie, invulling van de eredienst, godsdienstig taalgebruik. Dat zie in de kringen van reformatorisch Nederland, dat zie je ook in evangelische kringen, charismatische kringen, confessionele kringen, etc. Een mens heeft behoefte aan een gedragscode, en dit is de code van refo-Nederland. Op zich niks mis mee, goed verklaarbaar, en het geeft velen een soort rust. Maar, feit is dat ook hierin moet gelden de christelijke vrijheid: we mogen elkaar de maat niet nemen, maar we moeten wel open staan voor elkaars argumenten. Tenslotte dienen we in de binnenkamer onze keuzen te maken in het leven, en we kunnen elkanders geweten hier overheersen.

De tekst “onderzoekt alle dingen en behoudt het goede” sluit deze levenswijze niet uit maar in. Want, al ben je de meest “heavy refo”, op elke hoek van de straat, en ik elke hoek van je hart wordt je geconfronteerd met de “wereld en haar trekkingskracht”. Dus, ook een refo met gefilterd internet, geen televisie en een gefilterde krant, heeft de kracht van Jezus Christus nodig om te weerstaan de verleidingen van de wereld en zijn eigen vlees en de satan.

Tenslotte, niet de regels van een sociocult als de reformatorische zuil geeft de ware vrede. Ze kunnen zelfs een belemmering worden tot het levende geloof in Jezus Christus. Alleen een persoonlijke band met Hem, met een levend gebedsleven, zal ons de weg wijzen: “Heer, ai maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.”

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree, Arnemuiden