(...) in de kerk wordt altijd maar weer die oproep gedaan tot bekering (...)Kunn...

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Ik kan met zekerheid zeggen een kind van God te zijn. Ik probeer er naar te leven. Dat lukt niet altijd, maar in de kerk wordt altijd maar weer die oproep gedaan tot bekering. Ik weet dat dat voor mensen nodig is. Ik heb daar niet zo veel aan omdat ik al ontzettend goed weet hoe zondig ik ben, maar ik weet al dat ik heilig ben voor God. Kunnen ze dan niet beter preken houden voor het dagelijks leven? Volgens mij hebben dominees weinig idee hoe het is om je tussen andersdenkenden mensen te begeven omdat zij alleen maar christelijke mensen spreken vanuit de kerk... Ik heb heel wat bijbelstudies gevolgd en dat ging over hoe je met je geld om gaat, hoe je met je lichaam om gaat, hoe je vrienden moet maken, enz., enz. Dominees kunnen beter niet achter elk woordje in de Bijbel Jezus gaan zoeken en ons verzondigde leven... dat weten we al. Maar wat te doen als je dat echt weet en dat je ook echt weet van God te zijn? Want als je van God houdt moet je hem gehoorzamen zegt Hij; in Johannes dacht ik. Geef dan praktische tips om dit leven op aarde te overleven om dan nog bij God uit te komen. Geef praktische tips hoe je vrienden maakt. Zeg eerlijk tegen de mensen hoe God over seks denkt en hoe wij daar mee om moeten gaan. Het wordt allemaal zo ingewikkeld gebracht. Ik begin er een hekel aan te krijgen. Bijvoorbeeld: “En Hij, Die God gezonden heeft voor ons behoud”, bla, bla,.. Zeg dan gewoon: Jezus Christus. Doe niet zo moeilijk... Waarom zoveel bijzinnen en een wolk van woorden. Ik ben lid van de Ger. Gem. Als ik evangelische diensten bijwoon, voel ik me een Ger. Gemmer en bij ons in de kerk voel ik me weer te evangelisch. Hoe moet ik daar goed evenwicht in vinden? Zijn er kerken met dat evenwicht?

Antwoord

Beste vriend, vriendin,

Je raakt behoorlijk wat zaken aan. Zowel in de opmerkingen als in de vragen. ‘k Probeer jouw vraag wat ordelijk door te nemen. ‘k Begin maar bij het begin. Je bent nogal stellig in je uitspraak. En omdat ik jou verder niet ken, reageer ik op wat je schrijft. Je weet met zekerheid een kind van God te zijn. Dan is mijn vraag: waar tob je dan over? Dat is toch het belangrijkste in je leven. Als dit echt is, een stellig (zeker) weten, dan heb je alles. En toch... dan komen ineens de vragen, de kritiek op je kerk. Dat strijdt m.i. behoorlijk met elkaar. Of vind jij van niet? Je hebt iets tegen de oproep tot bekering, want je weet toch al zo lang dat je zondig bent. Terecht zeg je: ik probeer als een kind van God te leven, maar het lukt niet altijd. Dus de theorie en de praktijk botsen met elkaar. En dan die uitspraak heilig voor God. Je durft veel te zeggen. Paulus, die veel genade mocht ontvangen zei het anders: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam der zonde en des doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere.

Op aarde zijn absoluut geen heilige mensen. Dat bewaart de Heere voor de hemel. Maar een kind van God gaat wel strijden tegen de zonde en wil niets liever dan heilig voor God te leven, maar dat wordt vaak bij de handen afgebroken. Hoe dat komt? Omdat we nog steeds op aarde zijn, zondaren blijven en de satan, de wereld en jouw eigen zondige hart steeds anders willen dan wat God vraagt. Jij erkent dat ook zelf, maar je vindt dat er te weinig over de heiligmaking gepreekt wordt. Dat kan in bepaalde preken zo zijn, maar het mag niet ontbreken. Wel moeten we met elkaar vasthouden: de vergeving van zonde gaat vooraf aan de heiligmaking. Dus niet eerst heilig proberen te leven en daar de conclusie uit trekken: ik ben een kind van God. Gods Woord leert, dat duidelijk in Romeinen 5: Wij dan gerechtvaardigd zijnde, uit het geloof hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus. Maar twee hoofdstukken verder zegt Paulus: het goede dat ik wil, dat doe ik niet en het kwade dat ik niet wil, dat doe ik...

Jij wil praktische tips! De Bijbel is geen handboek voor vriendschap, seksualiteit, of geldbesteding, maar wanneer je Gods Woord serieus leest, staan er duidelijk richtlijnen, die jou verder helpen. Wat is ingewikkeld? Het Woord moet eenvoudig gebracht worden, maar niet kinderachtig, niet versimpeld, zoals in Evangelische kringen vaak wel gedaan wordt. Is de Ger. Gem volmaakt? Verre vandaar! Maar welke kerk, welk groepering dan wel? Je blijft met mensen te doen hebben, die (ook na ontvangen genade) zondig blijven en dagelijks de verzoening door het bloed van Christus nodig hebben. Dat is een kenmerk van een kind van God: Heere, ik ben niet zoals ik zou moeten zijn, help me, ondersteun me, reinig mij, geef mij kracht om voor u te leven. Jij leeft in een spanningsveld merk ik: bij evangelische diensten laat jij je Ger. Gem-geluid horen en in de Ger. Gem voel jij je te evangelisch. Eigenlijk klopt dat niet: evangelisch komt van Evangelie: blijde boodschap. Wat is die blijde boodschap? Dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken: vol van God. En wat zegt Paulus er dan achter? Van welke (van die zondaars) ben ik de voornaamste. Het evenwicht zul je niet in een kerkverband of groepering moeten zoeken, maar in Gods Woord zelf.

Zijn er kerken met dat evenwicht? Ik zou het anders willen formuleren: in verschillende kerken, door verschillende predikers wordt getracht om dat evenwicht in de gemeente neer te leggen. De dood in Adam, het leven in Christus, de zondaar, die het doel mist, en God, Die de zondaar de Weg wijst. Onder evenwicht versta ik, dat de facetten van het geloof, de bekering in een juiste verhouding worden gepredikt, geproclameerd, afgekondigd. Ellende, verlossing en dankbaarheid horen bij elkaar. Niet in chronologische volgorde, maar gemeenschappelijk. De ellende op zich is niet genoeg, die moet altijd uitdrijven naar Christus, anders is de ellendekennis niet echt. En de verlossing in Christus geeft altijd stof tot dankbaarheid. Lees Psalm 116 maar eens, daar vind je dat evenwicht en Psalm 130 en de gelijkenis van de verloren zoon.

Ik hoop dat je voldoende stof hebt om over na te denken. Zo niet, kom dan gerust met je vragen, dat mag via Refoweb, maar ook per email persoonlijk. Dat bepaal jij zelf.

Sterkte in je strijd om het evenwicht, maar hier op aarde blijft de meeste gevorderde in de genade altijd maar een klein beginsel hebben van die nieuwe gehoorzaamheid, maar wel, dat je dan naar al de geboden van God begint te leven. En de volle vrede, de volle vreugde, de volmaakte heerlijkheid is daar waar God alles is in allen. Die erfenis bewaart Hij voor de hemel, maar Zijn kinderen mogen hier op aarde van de rente genieten. En... het kleinste van de Heere is zo groot, dat je het in verwondering uitroept: Heere, waarom schenkt u mij uw genade, die heb ik niet verdiend. Het ga je goed, blijf bedelen aan Gods troon, want op het gebed doet Hij grote wonderen. Door Zijn Woord en door Zijn Geest. Maar blijf ook vasthouden aan de uitspraak van de Heere Jezus: Zonder Mij kunt gij (jij) niets doen. Maar met Hem springt David over een muur en dringt hij door de benden.

Jezus, niet mijn eigen kracht, niet het werk door mij volbracht, niet het offer dat ik breng, niet de tranen, die ik pleng, schoon ik ganse nachten ween, kunnen redden, GIJ ALLEEN!

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen