Verkracht

Ds. P.C. van Keulen / 1 reactie

Vraag

Een paar jaar geleden is er bij ons in de gemeente iemand verkracht door een ouderling. Ik heb zelf dat ook meegemaakt, alleen dan niet door iemand uit de kerk, maar uit mijn eigen kennissenkring. Ik ben nu bang om naar de kerk te gaan en om in contact te komen met ouderlingen en dominees. Hoe kan ik er op vertrouwen dat ik in mijn eigen gemeente veilig ben?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat een ingrijpende gebeurtenissen geef je in enkele zinnen weer, gebeurtenissen die niet alleen op het moment zelf ingrijpend zijn, maar die ook op langere termijn z'n weerslag hebben. Dit schaadt nu met name jouw vertrouwen in de ambtsdragers, waarbij je de vraag stelt: hoe kan ik erop vertrouwen dat ik in mijn eigen gemeente veilig ben?

Het is natuurlijk niet eenvoudig om daar klip en klaar een antwoord op te geven. Iets dat heel ingrijpend is geweest en waar je nog altijd de gevolgen van ondervindt is niet zo maar even uit je leven uit te bannen; het is meer een proces waarin je je veilig zult moeten gaan voelen.

Je zou jezelf af kunnen vragen: is die ouderling of kennis een representant voor alle ambtsdragers of gemeenteleden? Met andere woorden: je kunt ook zeer integere en betrouwbare mensen ten onrechte (gaan) zien als verkrachters of mensen die niet te vertrouwen zijn. Ook al is ieder mens geneigd tot alle kwaad dan nog is het gelukkig niet zo dat ieder mens een verkrachter/onbetrouwbaar is.

Ook kun je jezelf afvragen: is er iemand in de gemeente, in m'n familie, onder m'n vrienden, met wie ik mijn probleem kan delen, met wie ik eventueel zondag naar de kerk kan gaan? Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die je tot een hand en een voet kunnen zijn, die met je meeleven en bidden om je weer veilig te kunnen gaan voelen in de kerk.

Last but not least: Ken Hem, God, in al je wegen. Werp ook deze nood op Hem! Hij kan en wil geven wat je nodig hebt in jouw omstandigheden. Hij is volkomen te vertrouwen. Zie het in de allerhoogste Ambtsdrager, de Heere Jezus Christus; hoe was Hij getrouw tot in de dood, ja door en over de dood heen. Voor de volle 100 procent, geen twijfel of wantouwen mogelijk. Daarom, leg je zorg ook bij Hem neer.

Ik wens je Gods zegen toe.

Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

gemeenteouderlingseksueel misbruik
1 reactie
Hart
Het is zeer treurig wat jullie hebben moeten ervaren, ik vind het echt afschuwelijk.Je kan er niet op vertrouwen dat je eigen gemeente veilig is.Dat is heel triest, maar waar.