Wat kun je doen wanneer je niet wordt geaccepteerd door je schoonfamilie? Ik heb...

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Wat kun je doen wanneer je niet wordt geaccepteerd door je schoonfamilie? Ik heb echt van alles al geprobeerd? De oorzaak ligt in het feit dat mijn schoonouders denken dat alleen hun kerkverband waarzaligmakend is en wij hebben bewust een andere keus gemaakt. We (mijn vrouw en ik) hebben al van alles geprobeerd om dit probleem op te lossen. Heeft u nog een tip/oplossing?

Antwoord

Beste vrager,

Het is jammer als het niet zo botert tussen jou (jullie)en de schoonfamilie. Goede verhoudingen zijn een zegen voor de wederzijdse familie. Bijbels gezien dienen we ook te streven naar goede contacten. Maar wat te doen als kerkmuren er tussen zitten?

Het is mij niet bekend wat jullie gedaan hebben om dit probleem op te lossen(fijn dat je er mee bezig bent). Maar als ik goede raad mag geven: Spreek met elkaar niet zoveel over de kerk, maar wel over het geloof. Laat zien dat je niet kerkistisch bent, maar dat het gaat om een levende verhouding met de Heere. Laat in je leven uitkomen dat het jullie gaat om het leven met God. Ook al heb je kritiek op de kerk van je schoonouders, laat dat voor de rust in gesprekken achterwege. Alleen als jullie mening gevraagd wordt kun je daar op in gaan.

Tracht ook met hen mee te leven door bijvoorbeeld aanwezig te zijn bij bepaalde activiteiten van hun kerk (verkoping of zanguitvoering of iets dergelijks). Spreek altijd met achting over de kerk waarin je groot gebracht bent. Het kan zijn dat je terecht kritiek hebt op een bepaalde eenzijdige prediking, maar vergeet niet dat de Heere ook daar kan werken. Het allerbelangrijkste is dat je elke dag voor je schoonouders bidt en de Heere vraagt om betere verhoudingen. En ook: zie of bij ons een schadelijke weg is en leid ons op de eeuwige weg. Het is nog altijd: bid en werk!

Veel sterkte toegebeden,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

relaties