(...) stel dat de Heere God deze jongen op mijn weg plaatst en mij als Zijn inst...

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik werk in een keuken. Laatst moest ik werken met een jongen waarmee ik nog nooit gewerkt had. Het bleek dat hij onchristelijk was, maar wel openstond voor het geloof. Ik ging naar de bus en hij liep mee. We spraken wat met elkaar. U moet weten dat net ruim een maand geleden mijn verkering uit ging en ik daar erg last van had, vooral omdat mijn ex-vriend nu al weer een ander heeft. Ik stond dus echt nog niet open voor iets anders. Die jongen sloeg een arm om me heen, maar ik maakte duidelijk dat ik dat niet wilde. Maar nu heb ik een erg grote onrust in me. Niet echt daarom, maar stel dat de Heere God deze jongen op mijn weg plaatst en mij als Zijn instrument wil gebruiken? Ik vind het zo moeilijk en ik durf niet zo goed, omdat ik bang ben dat die jongen meer toenadering zoekt. Wat zou u mij adviseren? Alvast bedankt voor het antwoord. Ik zie er naar uit!

Antwoord

Beste vraagstelster,

Ik zag je vraag in mijn mailbox. Ik ben net terug uit Peru voor een paar weken werken hier. Je vraag trof me diep. Ik ken deze vraag maar al te goed en ik kan je ook een hele rij meisjes (ook die inmiddels al vrouwen geworden zijn) opnoemen die met dezelfde gedachten in het hoofd het huwelijk zijn aangegaan. Voor verschillenden bleek het leven een mislukking te worden. Je denkwijze is niet juist. Je haalt twee heel verschillende dingen door elkaar en dat mag niet. Je berokkend jezelf en anderen veel leed als je deze dingen niet scheidt.

Ten eerste je plicht als Christen: "Gij zult mijn getuigen zijn". Dat geldt tegenover iedereen. Ook tegenover een jongen waarmee je samen werkt. God brengt hem op je weg... om tegenover hem te getuigen van de Heere Jezus. Dat heeft niet met een man-vrouw relatieverhouding te maken. Het feit dat hij een arm om je heen slaat heeft niets met liefde te maken en zeker niet met geloofsoverdracht. Het getuigt alleen van gebrek aan respect voor een meisje. En jij bent op het ogenblik overgevoelig voor zo'n gebaar. Juist het feit dat je ex-vriend al weer een ander heeft maakt je kwetsbaarder.

Het tweede waar je mee te maken hebt is al een beetje ter sprake gekomen in het eerste punt: Je relatie voor een huwelijk. God brengt iedere man en iedere vrouw zijn of haar partner "als met Zijn hand" toe. Dat geloof ik onvoorwaardelijk. Maar dat is iets anders als waarmee jij nu bezig bent. God wil in de eerste plaats van ons dat we niet “een ander juk aangaan" met een ongelovige. Dat staat in de Bijbel. *

Hij wil dat we met Hem leven in alle dingen van het leven. Ook in het aangaan van een vriendschap en zeker ook voor het aangaan van een liefdesverhouding. Hij wil ook dat we een gezinsleven opbouwen met Hem. Opdat onze kinderen (als Hij die ons geeft) op mogen groeien in een Christelijk gezin, met het Woord van God.

Beste vriendin; pas op jezelf! Voor velen is de denkwijze waar jij nu mee worstelt het begin geweest van veel ellende. Leg alles aan de Heere voor en zet de "verkeringsgedachte" ver van je af. Je taak is wel om te getuigen van Hem die zondaren zalig maakt. Maar niet om jezelf aan de deze jongen te verbinden zonder dat je hem beter kent en zonder echte liefde voor hem te gevoelen. Je hoeft je niet op te offeren om deze collega te winnen voor Christus. De Heiland Zelf heeft zich gegeven tot een offer. Daar mag je je jonge collega op wijzen, maar verder mag je niet gaan op dit moment. Als de Heere wil dat deze jongen je man wordt zal Hij daar echt wel meer helderheid in geven.

Ik wens je veel helderheid van gedachten toe en een leven dicht bij de Heere, speciaal ook wat deze dingen betreft.

Met hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst!
J. W. N. van Dooijeweert

* 2 Kor. 6:14: Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?

Lees meer artikelen over:

verkering