Moeder moet eerst schuldbelijdenis doen

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over het overgaan naar een andere kerk. Ik heb alle vragen die hierover gaan al nagelezen, maar nog ben ik er niet uit. Ik zal het even uitleggen. Mijn moeder is zes jaar geleden hertrouwd. Mijn stiefvader was al een keer gescheiden (niet i.v.m. overspel, dus volgens velen niet op de juiste manier). Sinds die tijd kunnen we geen lid meer zijn bij de Ger. Gemeente. Nu is vorig jaar mijn stiefvader overleden. Binnenkort gaan wij verhuizen en mijn moeder wil weer graag lid worden bij een kerk. Het liefst bij de Ger. Gemeente omdat zij daar ook bij is opgegroeid en ik ook.

Zoals ik uit veel antwoorden opmaak ben je daar niet voor niks geplaatst, dus ga je daar ook niet zomaar weg, lijkt me. Mijn moeder mag alleen lid worden bij de Ger. Gemeente als ze schuldbelijdenis doet. Dat wil ze niet doen omdat ze geen spijt heeft dat ze met mijn stiefvader is getrouwd. Als ze schuldbelijdenis zou doen, zou ze dat alleen voor de mensen doen en dat is natuurlijk niet goed. Nu vraag ik mij af, mag je om deze reden wel over gaan naar een andere kerk; waar we wel toegelaten worden zonder dat mijn moeder schuldbelijdenis hoeft te doen? Ik hoop dat u me hiermee kunt helpen omdat mijn moeder en ook ik hier erg mee zitten.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik begrijp dat jullie situatie heel moeilijk is. Volgens de regels van de kerk waar jullie lid waren mag je niet trouwen met iemand, die niet op een bijbelse grond gescheiden is. De vraag die je jezelf moet stellen is of de Bijbel geen bezwaar heeft tegen zo'n huwelijk. In 1 Kor. 7 wordt als reden van echtscheiding ook genoemd als van een niet gelovig (heidens) echtpaar de een tot het geloof komt en de ander niet. Als de ongelovige partij kiest voor echtscheiding is de verlaten partij niet de schuldige partij en kan deze hertrouwen volgens de Kanttekeningen, die de leer van onze gereformeerde vaderen weergeven. Als je tot de conclusie zou komen dat je stiefvader wel met je moeder mocht trouwen, kan je moeder ook geen schuldbelijdenis doen. Zo denkt blijkbaar je moeder er over.

Ik denk dat de kerk waar jullie lid waren niet zomaar om een schuldbelijdenis vraagt. Als je tot het inzicht komt dat de gevraagde schuldbelijdenis terecht is, is de enige weg om via schuldbelijdenis weer lid te worden. Als je tot de conclusie komt dat de gevraagde schuldbelijdenis niet op de bijbel gegrond is, kun je niet zomaar voor de vorm schuld belijden. Als je in verband daarmee naar een andere kerk moet gaan, waar ze jullie wel zo accepteren is dat de enige manier om weer bij een kerk te horen. De Heere wil je daar ook zegenen. Alles draait uiteindelijk dus over de vraag of schuldbelijdenis wel of niet terecht is.

Een moeilijke zaak. Geve de Heere je dat je door dit alles niet juist van de kerk afraakt. Schuil met je nood en je vragen maar bij Hem.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

hertrouwenschuldbelijdenis