Wonderen alleen in bijbelse tijden

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Er is een lange tijd geweest dat in bevindelijke kringen werd gedacht dat wonderen, opstanding uit doden en bijzondere genezingen en andere gaven alleen gebeurde in het bijbelse tijden met name in Handelingen, enz. Laatst bij een huisbezoek vertelde een ouderling dat dit soort dingen nu niet meer gebeuren en dat het een specifiek iets van die tijd was. Maar dit moet nu toch wel drastisch herzien worden. Als je kijkt wat voor wonderen en tekenen er de laatste tijd gebeuren met name in China, dan kan je toch niet anders concluderen dan dat er hier iets mis is. Is de traditionele kerk dan zo vastgeroest en zijn we dan zo afgedwaald? Hebben we de zekerheid van leerstellingen verkozen boven de zekerheid van de Heilige Geest?

Antwoord

1. Wonderen zijn niet te zien als wonderen, maar als tekenen. Wonderen zijn tekenen die de Profeet bevestigen (Hebr. 2:4).

2. Het is opvallend dat wonderen vooral geschieden door de apostelen (Hand. 2:43). Ze hebben iets te maken met het apostolische tijdperk.

3. We weten dat de apostelen ook een charisma van de Geest waren (1 Kor. 12:28). We kunnen dus niet zondermeer zeggen dat alle gaven van de Geest er nu nog zijn.

4. De gaven van de Geest hebben een soort functie zoals de doop dat bij ons heeft. Een eenmalig getuigenis van Gods grote daden.

5. Hiermee wil ik niet zeggen dat wonderen zijn uitgesloten. Natuurlijk kan de Heere het ook vandaag doen. Er gebeuren in het bijzonder in zendingssituaties nog wel eens wonderen, blijkbaar om in die situatie het evangelie te bevestigen (Mark. 16:17).

6. Opvallend is wel dat de wonderen in de bijbel en in de zendingssituatie niet gebeuren als centraal gebeuren. Het is iets dan geen doel is in zichzelf.

7. We weten dat we een wondergeloof kunnen hebben, zonder dat we een zaligmakend geloof hebben. Ook als we geen wonderen in ons leven meemaken, kunnen we echt christen zijn. En andersom!

8. Een groter wonder dan een scheppingswonder is het wonder van de herschepping. Laten we dat nimmer vergeten.

9. Kortom, De Heere is ook vandaag een God van wonderen. Maar laten we het heilshistorische kader waarin de wonderen in de Schrift staan, niet vergeten.

10. Ik wens je veel verwondering over Hem Wiens Naam Wonderlijk is, Jezus Christus, God en mens!

Je ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

gaven van de Geestwonder